این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۰
عنوان فارسی
تأثیر بازاندیشی بر صلاحیتهای بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
افزایش و بهبود صلاحیتهای بالینی دانشجویان در شرایط رشد فزاینده دانش بشر، اهمیت توجه به پرورش مهارتهای بالینی دانشجویان را روشن نموده است در این راستا استفاده از راهبرد بازاندیشی به عنوان یک راهکار توصیه شده است. چهل و دو نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان شیراز داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند .این افراد پس از شرکت در یک جلسه توجیهی در آزمون مهارت های بالینی شرکت نمودند؛ سپس به صورت تصادفی به دو گروه (21) نفری آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل در برنامههای معمول بالینی تنظیم شده و گروه آزمون، علاوه بر شرکت در برنامههای معمول بالینی در برنامه مداخله این پژوهش نیز شرکت نموده، پس از آن به مدت دوازده هفته به بازاندیشی پرداختند. در پایان دو گروه مجدداً در آزمون مهارتهای بالینی شرکت کردند. نتایج به دست آمده از این آزمون مبنای تحلیل آماری بوده و برای تحلیل دادهها از آزمون تی استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید تأثیر بازاندیشی بر صلاحیتهای بالینی بود. یافتهها تفاوت دانشجویان دو گروه را از نظر کسب مهارتهای بالینی مورد تأیید قرار داد. با توجه به اینکه آزمون مهارتهای بالینی یک آزمون اختصاصی برای اندازهگیری مهارتهای بالینی است تغییر به دست آمده در نتیجه یک روش آموزشی یافته ارزشمند است که لزوم استفاده از راهبرد بازاندیشی را در برنامههای آموزشی تصریح مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیتهای بالینی، بازاندیشی، آموزش بالینی
عنوان انگلیسی
Effective reflection on clinical competency of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): With the ever-growing increase of knowledge in today’s global society, teachers now feel it is necessary to train students to become reflective thinkers. This issue is particularly important for nursing students who are responsible for taking care of patients. Method: Forty-two nursing students voluntarily participated in this study. After explaining the aims of the study to the participants, they took part in the clinical skills test. They were divided into two equal case and control groups. The control group took part in routine clinical programs and the cases participated in routine clinical programs plus an interventional program. They were asked to reflect on their clinical experiences for the last 12 weeks of their clinical course and take part in the clinical skills test again. Baseline and post-test data were compared among two groups.Results: The results confirmed the role of reflection on clinical competency, and the two groups were different with respect to learning clinical skills.Conclusion: The findings suggest that clinical skills test should be implemented in the nursing curriculum in Iran as one of the necessary criteria for competency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
competency, reflection, clinical education
نویسندگان مقاله
زهرا دهقانی | Zahra Dehghany
Shiraz University of Medical Sciences, Nursing and Midwifery, Shiraz, Iran
عباس عباسزاده | Abas Abaszadeh
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran, Higher Education, Medical Science Nursing,Tehran, Iran
مرضیه معطری | Marzieh Moattari
Shiraz University of Medical Sciences, Nursing and Midwifery, Shiraz, Iran
مسعود بحرینی | Massoud Bahreini
Bousehr University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery, Busehr, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-369&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات