این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۱۶
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی مداخله آموزشی جهت کاهش مصرف پان در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
پان نوعی ماده مخدر جویدنی است که از مواد معدنی، تنباکو، ادویهجات و شیرینکنندهها تشکیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر اثربخشی مداخله آموزشی بر محوریت باورهای عاطفی بر کاهش مصرف پان در نوجوانان 14-12 ساله شهر چابهار بود. در این پژوهش نیمه تجربی 105 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شامل سؤالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، باورهای عاطفی مربوط به مصرف پان پراگ بود. که پس از بررسی روایی و پایایی جهت گردآوری اطلاعات از جامعه نمونه به کار گرفته شد. پس از جمعآوری اطلاعات اولیه مداخله آموزشی از طریق سخنرانی، همراه توزیع پمفلت و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ و بکارگیری تصاویر ذیربط در گروه آزمون انجام شد و بلافاصله بعد از مداخله آموزشی و نیز 3 ماه پس از آن اطلاعات مجدداً جمع آوری و نهایتا با نرم افزار اماری SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. قبل از مداخله، میانگین نمرات در گروه از نظر سطح آگاهی نگرش، و باورهای عاطفی تفاوت معنیدار نداشتند. برخلاف گروه شاهد پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه آزمون به طور معنیدار افزایش پیدا کرد. نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی با تأکید بر باورهای عاطفی در رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف ماده پان پراگ در بین دانش آموزان گروه سنی 14-12 ساله شهر چابهار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، نگرش، باورهای عاطفی، پان پراگ
عنوان انگلیسی
Effectiveness of an educational intervention for reducing Paan consumption among adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): To determine the effectiveness of an educational intervention for reducing Paan consumption among adolescents aged 12-14 years in Chabahr, Iran.Methods In this study (105) young adolescents were selected through random selection and divided in two groups (experimental and control). Data were collected in tree stages by a valid questionnaire.Results: After educational intervention means score of knowledge, attitudes, affective belief and behavior in reducing Paan consumption increased significantly in experimental group but not in control group.Conclusion: The results of this study indicated that the educational intervention based on affective beliefs was effective in reducing Paan use behavior among adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
knowledge, attitudes, affective beliefs, PaanParag
نویسندگان مقاله
اسماعیل فتاحی | Esmaeil Fattahi
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
شمسالدین نیکنامی | Shamseddin Niknami
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
ایرج ضاربان | Iraj Zareban
Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
علیرضا حیدرنیا | Alireza Hidarnia
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-374&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات