این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۷۷۷-۷۸۳
عنوان فارسی
وقایع ناگوار در مدارس: پیامدها و بایدها
چکیده فارسی مقاله
حوادث همواره رخ میدهند و گاه قربانیان آنها، دانشآموزان مدارس هستند. کودکان و نوجوانان سنین مدرسه، نظر به مرحلهای از رشد که در آن قرار دارند، در قبال وقایع زندگی، ممکن است آسیبپذیرتر از بزرگسالان و نیازمند توجه و دقت نظر بیشتر باشند. بمنظور دستیابی به نمایی اولیه از وقایع ناگواری که برای دانشآموزان در داخل و خارج از مدارس ایران رخ میدهند و نیز نحوه برخورد با حوادث، مروری کوتاه با استفاده از کلمات "مدرسه"، دانشآموزان"، "بچهها"، "حادثه"، "حوادث"، "آتشسوزی" و "تصادف" در تارنماهای روزنامهها و خبرگزاریهای رسمی کشور انجام شد تا با داشتن تصویری از وضعیت موجود اقداماتی که لازم است انجام شوند، مشخصتر شوند. سپس جهت بررسی پیامدها و آنچه میبایست انجام شوند، به متون مربوطه مراجعه گردید. نتایج بررسی نشانگر آن بودند که وقایع مشابه بصورت تکرارشونده در استانهای مختلف کشور رخ میدهند که تعداد قربانیان برخی از آنها نیز فراتر از تعداد مورد انتظار بودهاند. بنظر میرسد عواملی همچون عدم آموزش صحیح یا آموزش ناکافی کارکنان مدارس، انتخاب تفریحگاههای غیراستاندارد برای به اردو بردن دانشآموزان، غیراستاندارد بودن مدارس، کمبود امکانات اولیه، اشکالات احتمالی موجود در برخی راههای کشور و غیره در وقوع این حوادث دخیل بودهاند. علیرغم ناشایع نبودن رخداد اینگونه وقایع ناگوار، متأسفانه برنامهای معتبر به لحاظ علمی برای کاهش وقوع حوادث و کمک به قربانیان جهت مقابله با پیامدهای آنها تدوین نشده است. نظر به ماهیت رخدادهای مورد بررسی، بنظر میرسد حداقل وقوع برخی از آنها قابل پیشگیری بوده است و نیاز به تدوین و استفاده از برنامهای عملیاتی برای رویارویی و غلبه بر بحرانها در مدارس بچشم میخورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدارس، دانشآموزان، حوادث، بلایا، کودکان و نوجوانان
عنوان انگلیسی
Crises in schools: outcomes and the future actions
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): Events occurring during life can affect people's physical, mental, social, and even spiritual health. Considering the stage of growth they are in, school age children when facing life events may be more vulnerable than adults and so require more attention in the assessment, treatment received and appropriate actions done by parents, physicians, school administrators, appropriate authority, and policy makers.Methods: A mini review using the words "school", "children", "pupils", "events", "disasters", "accident", and "fire" carried out in official newspapers and news agencies websites in the absence of an office to register the events occurring inside and outside the schools in Iran to access a preliminary image of the subject and what is needed to be done in Iran.Results: The findings of the study showed that similar events occur repeatedly in different provinces in Iran, some with victims more than the number expected. It seems factors such as lack of correct or inadequate training of school personnel, choosing non-standard recreation places for students, non-standard schools, lack of necessary facilities, possible problems in some roads, and … might be involved in occurrence of the events. Despite the high frequency of crises there is not a professionally developed program to reduce the disasters and help events victims to cope with the effects of them.Conclusion: Considering the nature of the crises it seems at least some of these disasters could be prevented and there is a need for developing a practical program as well as using a contingency plan to cope with crises in schools of Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
School, Crisis, Pupils, Disasters, Iran
نویسندگان مقاله
سپیده امیدواری | Sepideh Omidvari
Pcychologic Health Group, the Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-375&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات