این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۹۰۷-۹۱۲

عنوان فارسی مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره برآگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی
چکیده فارسی مقاله اختلال خونرسانی عروق کرونر قلب، از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مهمترین علت مرگ و میر در دنیا بوده و لذا پیشگیری از عوامل خطرساز در بروز حمله مجدد ضروری است. کمبود نیروی انسانی و امکان‌پذیر نبودن آموزش چهره به چهره در هنگام ترخیص و پیگیری می‌طلبد که راههای مفید، مؤثر و دست یافتنی مورد آزمون قرار گیرند. هدف این مطالعه مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر اساس الگوی باور سلامت بر آگاهی و نگرش بیماران سکته قلبی ترخیص شده در مورد عوامل خطرساز بیماری بود.  این پژوهش یک مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده، و80 بیمار در آن در هریک از دو گروه مورد مقایسه تحت آموزش قرارگرفتند. برنامه آموزشی مبنی بر الگوی یادشده و در قالب فیلم تهیه و به صورت لوح فشرده ویدیویی درآمد. این برنامه برای هر فرد طی دو جلسه (پس از گذر از مراحل حاد و در زمان ترخیص) برگزار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میانگین آگاهی و نگرش بیماران دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معنادار نداشتند، ولی پس از مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار آگاهی و نگرش در گروه آموزش ویدیویی با میزان‌های، 0/98± 32  و 3/12±62 /112 و در گروه با آموزش چهره به چهره به ترتیب1/4±31/02 و5/96 ±105تفاوت معنادار را به (غیر از آگاهی از رژیم غذایی) نشان دادند (0/05>P). نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش ویدیویی بر اساس الگوی باور سلامت در مقایسه با آموزش چهره به چهره موجب افزایش بیشتر آگاهی، منافع درک شده، تهدید درک شده و حساسیت درک شده، همچنین کاهش موانع درک شده در بیماران سکته قلبی شده است. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مناسب برای پیشگیری از مشکلات عود مجدد بیماری در بیماران سکته قلبی با این روش اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ویدیویی، آموزش چهره به چهره، سکته قلبی، الگوی باور سلامت

عنوان انگلیسی Comparison of health belief model-based methods of video and face to face training about risk factors on knowledge and attitude of patients with myocardial infarction during discharge
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): To comparison of Health Belief Model- based methods of video and face to face training about risk factors on knowledge and attitude of Myocardial Infarction patients during discharge.Methods: This was a Clinical trial study. Eighty patients randomly assigned to either video or face to face group. Data was collected by a researcher-made questionnaire. Educational contents were designed in health belief model frame based on the collected data and educational needs; then it was turned into a movie. The movie was shown to each patient in the video group individually and face to face group received face to face training. Finally, data were analyzed using SPSS (version 16).Results: Analysis of baseline data showed that there were no significant differences between the two groups regarding any of dimensions of model (P> 0.05). Study results showed that the mean score of knowledge and attitudes in the video group was 32(±0.98), 112/62(±3.12) and in face to face group was 31/02(±1.4), 105/9 (±5.96), Comparing these means using t-test showed a significant difference between the means of two groups (P< 0.05) in any of dimensions of model exception knowledge of diet.Conclusion: Using videos for educating myocardial infarction patients about risk factors of the disease is a useful method for preventing recurrence of the disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس عباس‌زاده | Abbas Abbas Zadeh


فریبا برهانی | Fariba Borhani


ندا اسدی | Neda Asadi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-392&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات