این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۷۰۳-۷۱۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش همتایان بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از جراحی
چکیده فارسی مقاله سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است. با افزایش روزافزون بهبودیافتگان سرطان پستان اهمیت کیفیت زندگی در این بیماران آشکار می‌گردد. هدف از این مطالعه مداخله‌ای تعیین تأثیر آموزش همتایان بر کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی برداشتن پستان در زنان مراجعه‌کننده به کلینیک‌های سرطان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. در این مطالعه 99 بیمار مبتلا به سرطان پستان که رادیکال ماستکتومی شده‌بودند، شرکت داشتند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد  قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند و به مدت یک‌ماه هفته‌ای یکبار در برنامه آموزش همتایان شرکت نمودند. جهت بررسی کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد 30 سئوالی در رابطه با سرطان [QLQ-C30] و از پرسشنامه 23سئوالی کیفیت زندگی در رابطه با سرطان پستان [QLQ-BR23] استفاده گردید. داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، تی مستقل و اندازه‌های تکراری چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه قبل، بلافاصله و دو ماه پس از مداخله نشانگر تغییرات آماری معنی‌دار در جهت افزایش عملکرد در کلیه حیطه‌های عملکردی و کاهش علایم در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد بود (0/001>P). آموزش همتایان سبب ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی برداشت پستان می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتایان، کیفیت زندگی، سرطان پستان، ماستکتومی

عنوان انگلیسی Effect of peer-lead education on quality of life of mastectomy patients
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The effect of peer education on quality of life in women after mastectomy referred to cancer clinics affiliated with Shiraz University of Medical Sciences.Methods: Ninty Nine women in stage І and ІІ of breast cancer with one year after modified radical mastectomy took part in the study. Quality of life was measured using the European organization for research and treatment of cancer quality of life questions (QlQ-C30) and its breast cancer supplementary measure (QLQ-BR23) at three points in time: before , after ,two months after intervention in both groups. The experimental group were randomly assigned to five groups. For the experimental group peer education was conducted weekly for one month. Data analysis was performed by using chi square, t test, and repeated measurement multivariate to compare quality of life differences over time.Results: In the experimental group the results showed a statically significant increase in all performance aspects of life quality and decreasing symptoms (P< 0.001), but in control group there was no significant difference in all aspects of life quality.Conclusion: peer led instruction is a useful intervention for people suffering from breast cancer by improving the quality of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Peer led instruction, Quality of life, and Breast cancer

نویسندگان مقاله فرخنده شریف | Farkhondeh Sharif


نرجس آبشرشری | Narjes Abshorshori


مریم حضرتی | Maryam Hazrati


صدیقه طهماسبی | Sadigheh Tahmasebi


نجف زارع | Najaf Zare



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-409&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات