این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۷۳۷-۷۴۴
عنوان فارسی
بررسی میزان تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از HIV/AIDS در میان مردان معتاد
چکیده فارسی مقاله
معتادان به مواد مخدر از گروههای در معرض خطر HIV/AIDS بوده و آمیختگی اعتیاد با مشکلاتی نظیر فقر، کم سوادی، بیکاری و بیخانمانی این خطر را افزایش میدهد. پژوهش حاضر، یک مطالعهای نیمه تجربی بود که با هدف تعیین میزان تأثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای پیشگیریکننده از HIV/AIDS در میان معتادان مراجعهکننده به انجمن تولد دوباره زرندیه انجام گرفته شد. جامعه مورد پژوهش 48 معتاد مرد بودند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقق ساخته بود که اعتبار آن به روش روایی محتوی، و اعتماد آن به روش آزمون ـ آزمون مجدد مورد تأیید قرار گرفت. پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل نتایج آزمون اولیه محتوای آموزشی تدوین و اجرا گردید. 2 ماه بعد از مداخله آموزشی میزان آگاهی، نگرش و رفتار واحدهای پژوهش بررسی و با اطلاعات پیش آزمون مقایسه شد. یافتهها نشان داد که 34 درصد از نمونهها سابقه خالکوبی، 32 درصد سابقه تماس جنسی خارج از حریم خانواده، و 45 درصد سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. هروئین و کراک به ترتیب با 46 و 44 درصد رایجترین ماده مصرفی بودند. میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، و رفتار واحدهای مورد پژوهش قبل از آموزش به ترتیب 6/75، 6/89 و 3 بود که بعد از آموزش به ترتیب به 11/24، 11/53، و 4/78 ارتقاء یافت، ضمن اینکه بین میزان آگاهی، نگرش، و رفتارهای بهداشتی پیشگیریکننده افراد مورد مطالعه قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (0/001>P). مداخله آموزشی طراحی شده در ارتقای سطح آگاهی، تغییر یا ایجاد نگرش مثبت، و رفتارهای مناسب در افراد مورد مطالعه مؤثر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، HIV،AIDS، آموزش، آگاهی، نگرش، رفتار
عنوان انگلیسی
Effect of educational intervention on promoting HIV/AIDS preventive behaviors among addicts
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): To determine the effect of education on HIV/AIDS preventive behaviors of addict persons in Zarandieh.Methods: In this quasi-experimental study, 48 male addicted, were selected. A questionnaire was developed and it was used after taking reliability and validity. The educational needs were recognized, and then the educational intervention was designed and performed. After 2 month, KAP of samples were determined (post-test) and then compared with pretest information.Results: %34 of addicted had tattooed, %32 of them had sexual intercourse extra family and %45 of had drugs injection, Heroin and Krak with %46 and %44 were common drugs. The mean score of knowledge, attitude and practice after educational intervention compared to before intervention (before intervention: 6.75, 6.89, 3. after intervention: 11.24, 11.53, 4.78) .There was significant difference between KAP scores of samples before and after intervention (P< 0.0001).Conclusion: the results of this survey indicated that designed educational intervention was effective on increasing of HIV/AIDS preventive KAP.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود کریمی | Mahmood Karimy
محتشم غفاری | Mohtasham Ghaffari
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-413&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات