این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۵۱-۴۵۸
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین معنویت مدیران و معنویت محل کار با رضایت بیماران و کارکنان بیمارستانی
چکیده فارسی مقاله
در سازمان بیمار محور با رعایت مسائل معنوی توسط مدیریت و به تبع آن تأثیر آن بر پرسنل، رضایتمندی بیماران نیز افزایش مییابد. با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع بر آن شدیم تحقیقی با هدف بررسی ارتباط بین معنویت مدیران و معنویت محل کار با رضایت پرسنل و بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1388-1387 انجام دهیم. در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، 30 نفر مدیران رده عالی، میانی و عملیاتی سیستم و 135پرسنل بیمارستان (اداری، پشتیبانی و درمانی) با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی، و 165 بیمار بستری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه بهطور تصادفی ساده انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ارتباط بین معنویت مدیران و رضایت بیماران و پرسنل با استفاده از 4 پرسشنامه بررسی معنویت مدیران (شامل دو بعد توصیفی و بعد وابسته به معنوی)، معنویت محل کار (شامل سه بعد فردی، سازمانی و واحد کاری)، رضایت بیمار و پرسنل بعد از تأیید روائی و پایائی آن سنجیده شده و در نهایت با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون همبستگی پیرسون به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام گردید. براساس نتایج بین بعد فردی معنویت محل کار در قسمت مفهوم کار با ابعاد وابسته به معنویت (0/041=P) و بین واحد کاری معنویت محل کار با ابعاد کلی معنویت هبستگی خطی معنی دار وجود داشت (0/045=P). معنویت مدیران و معنویت محل کار در اکثریت نمونه ها در حد متوسط بوده و بین آنها ارتباط معنی داری برقرار بود (0/05=P). بین رضایت بیمار از مراقبت پرستار و ابعاد وابسته به معنویت نیز ارتباط معناداری بود 0/558=r. ارتباط بین رضایت پرسنل و ابعاد توصیفی، ابعاد وابسته به معنویت و کل معنویت نیز معنادار بود (0/05>P). توجه به معنویت در مدیران و به طبع آن ایجاد یک جو معنوی در محیط کار می تواند تأثیر مؤثری بر رضایت بیماران و پرسنل داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنویت مدیران، معنویت محل کار، رضایت پرسنل، بیماران بستری
عنوان انگلیسی
The relationship between manager's spirituality and spirituality at work with staff and patients satisfaction in Qazvin University of Medical Sciences (2008-2009)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): The survey of relationship between manager's spirituality and spirituality at work with staff and patients satisfaction in Qazvin University of Medical Sciences in 2008-2009.Methods: This descriptive study the analysis of 30 higher and middle managers and operational category system, 135 hospital employees (administrative, support and medical) using stratified random sampling 165 inpatient hospitals in the University of Medical Sciences simple random (without replacement) selected and participated in this study.The relationship between spirituality and satisfaction of patients and personnel managers using questionnaires 4 reviews spirituality managers (including two dimensions and then describe the spiritual dependent), spirituality at work (after three individual, organizational and business unit), patient satisfaction and staff after used to confirm validity and reliability and ultimately using descriptive statistics and prevalence and frequency of Pearson correlation test Statistical analysis of data established. 95 percent confidence level was considered.Results: The mean age of participating managers 40.46±6.65 and the average experience in management 11.85±6.03 and current experience in the hospital 19.25±7.00 respectively. Correlational measures suggested a linear significant relationship between personal spirituality dimension at work in the section of work concept with spirituality correlation dimensions are (P=0.041) and linear relationship between business units work spirituality with total dimension spirituality are significant (P=0.045) and spirituality at work and directors spirituality in the majority of work samples and moderate significant relationship exists between them (P=0.05) and between patient satisfaction and dimensions of nursing care related to spirituality is a significant relationship between staff satisfaction and descriptive dimensions, dimensions related to spirituality and spirituality total there is a significant relationship (P< 0.05).Conclusion: One of the important dimensions of hospital performance internal and external customer satisfaction (patient and staff) are the managers and the spirituality of nature and a spiritual atmosphere in the workplace can influence affecting patients and staff is satisfied. Spirituality in health, peace, concentration and sense of caring for patients care is ensured and integration of spirituality in health services organization flat hierarchy, and sense of participation in the society fosters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا شجاعی | Parisa Shojaie
طاهره صادقی | Tahereh Sadeghi
طاهره کریمی | Tahereh Karimi
پیام مختاری | Payam Mokhtari
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-419&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات