این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۵۹-۴۶۵
عنوان فارسی
سطح رضایتمندی بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاههای بیمارستانهای آموزشی شیراز
چکیده فارسی مقاله
از آنجا که رضایت بیماران یکی از متداولترین روشها برای پایش، ارزیابی و سنجش رضایتمندی آنها از خدمات ارائه شده است، به عنوان وسیلهای جهت ارزیابی کیفیت خدمات نیز پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور تعیین سطح رضایتمندی بیماران سرپایی و به صورت مقطعی بر روی 1175 بیمار سرپایی در درمانگاههای بیمارستانهای آموزشی شیراز در سال 1388 انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه به صورت مصاحبه با بیماران جمع آوری گردید. پرسشنامه مشتمل بر 17 سؤال در 4 حیطه رضایت از خدمات درمانی، خدمات غیردرمانی، کیفیت ارائه خدمات و طول مدت انتظار، امکانات رفاهی و محیط فیزیکی بود. دادهها با کمک نرمافزار SPSS در سطح معنیداری 0.05 تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان داد که 45.4 درصد از بیماران سرپایی میزان رضایت کلی خود از خدمات را ضعیف، 16.9 درصد متوسط و 37.6 درصد نیز خوب گزارش کردند. میانگین رضایت بیماران در بیمارستان دستغیب به طور معنیداری بالاتر از سایر بیمارستانها بود. افراد مسنتر نسبت به سایر سنین و زنان نسبت به مردان رضایت بیشتری گزارش کردند. با بالارفتن سطح تحصیلات، از میزان رضایت کاسته میشد. بالا بودن درصد بیماران ناراضی از خدمات سرپایی میتواند منجر به همکاری ضعیف بیماران، عدم پی گیری جریان درمان، هدر رفتن منابع و لطمه زدن به شهرت بیمارستان شود. بنابر این تأکید ویژه مدیران بیمارستان به منظور ارتقای رضایتمندی بیماران سرپایی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی، بیماران سرپایی، درمانگاه، بیمارستان
عنوان انگلیسی
Satisfaction of outpatients referring to teaching hospitals clinics in Shiraz, 2009
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): To determine satisfaction level of out patients in teaching hospitals clinics in Shiraz city. This was a cross- sectional study that carried out on 1175 outpatients in teaching hospitals in Shiraz in 2009.Methods: The data were collected by using questionnaire by interviewing patients. The questionnaire had 17 questions in 4 scopes including satisfaction of therapeutic services, non therapeutic services, and quality of offered services and length of wait time, facilities and physical environment. Statistical analysis was performed by using SPSS software in 5% probability level.Results: The general amount of satisfaction of services was reported low by 45.4% of patients, medium by 16.9% of patients and good by 37.6% of outpatients. The average of patients' satisfaction in Dastgheib hospital significantly was higher than other hospitals. The olds significantly were more satisfied with services. Women significantly were more satisfied than men.Conclusion: By increasing the level of education the amount of satisfaction decreased significantly. High percent of patients who are dissatisfied with outpatient services can be caused patients' weak cooperation, quitting the process of treatment, wasting of resources and damaging hospital fame. So it is necessary to be emphasized on increasing the level of outpatients' satisfaction by hospital managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Satisfaction, Outpatients, Clinic, Hospital
نویسندگان مقاله
علی کشتکاران | Ali Keshtkaran
علیرضا حیدری | Ali Reza Heidari
ویدا کشتکاران | Vida Keshtkaran
وحید تفت | Vahid Taft
امیر الماسی حشیانی | Amir Almasi
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-420&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات