این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۹۷-۵۰۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش سلامت بر مبنای الگوی باور بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان پسر
چکیده فارسی مقاله انسان امروزی با توجه به شیوه زندگی و عادات غذایی، مستعدترین موجود نسبت به پوسیدگی دندان است. اینکه چرا دندان‌ها سالم یا ناسالمند، به رفتار افراد بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش سلامت بر مبنای الگوی باور بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان پسر پنجم ابتدایی شهر دزفول در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی،150 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی در دو گروه 75 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند.بعد از تعیین نیازها در چارچوب الگوی باور بهداشتی، مداخله آموزشی مناسب طراحی و برای گروه آزمون به اجرا درآمد. در این مطالعه اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته قبل، و دو هفته پس از مداخله جمع‌آوری شد. در مرحله قبل از مداخله  بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، رفتارها و سازه‌های الگو تفاوت معنی‌دار نبود. پس از انجام مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر سازه‌های حساسیت درک‌شده، شدت درک‌شده، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری‌کننده تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (0/05>P)، اما در سازه‌های دیگر الگو (منافع و موانع درک‌شده و راهنما برای عمل) تفاوت معنی‌دار نبود (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سلامت، الگوی باور بهداشتی، پوسیدگی دندان، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی The effect of health education based on health belief model (HBM) for promoting preventive behavior of tooth decay among the boy students, who are in five-grade in the primary school
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): To determine the effect of health education based on health belief model (HBM) for promoting preventive behavior of tooth decay among the boy students, who are in five-grade in the primary school in Dezfool in 2009-2010.Methods: In this experimental study, 150 students were randomly allocated in the experimental )n=75) and control groups )n=75). After need assessment based on health belief model, suitable educational intervention was designed and implemented for the experimental group. The data were collected by the questionnaire. Two groups were followed-up one-month after completion of intervention. Finally, the collected data were analyzed by SPSS software (version 15).Results: There were no significant differences in demographic factors and constructs of model between the two groups before intervention, self efficacy and preventive behavior of tooth decay (P< 0.05) between the two groups after intervention. After intervention, there were no significant differences between the two groups in the other constructs of model (perceived benefits, perceived barriers and cues to action).Conclusion: Our findings showed that educational intervention based on health belief model may be an effective method for promoting preventive behavior of tooth decay in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education, Health Belief Model, Tooth decay, Students

نویسندگان مقاله مریم مظاهری | Maryam Mazaheri


علی رمضانخانی | Ali Ramezankhani


طاهره دهداری | Tahereh Dehdari



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-425&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات