این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۰۵-۵۱۰

عنوان فارسی بررسی آگاهی و عملکرد مصرف‌کنندگان در مورد برچسب‌های مواد غذایی
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و عملکرد مصرف‌کنندگان در مورد برچسب‌های مواد غذایی در شهر تهران در سال 88-1387 انجام شده است. در این بررسی توصیفی ـ تحلیلی مقطعی، 2123 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و بطور تصادفی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر تهران انتخاب شدند. برای هر یک از آن‌ها پرسشنامه مربوط به وضعیت دموگرافیکی و میزان آگاهی و عملکردشان در مورد برچسب‌های مواد غذایی تکمیل شد. نتایج نشان داد که محدوده سنی افراد  مورد مطالعه 65- 16 سال بوده و اکثریت آن‌ها در رده سنی  40-20 سال قرار داشتند. حدود 60 درصد افراد مورد بررسی زنان، 80 درصد آنان متأهل و دارای مدرک دیپلم و بالاتر از آن بودند. درصد بالایی از مصرف‌کنندگان (44/2درصد) در پایین‌ترین دسته‌بندی امتیاز آگاهی در مورد اطلاعات درج شده بر روی بسته‌های مواد غذایی قرار داشتند. 82/8 درصد از نمونه‌ها اظهار داشتند که هنگام خرید، برچسب مواد غذایی را می‌خوانند. یافته‌ها حاکی از رضایت‌مندی حدود نیمی از مصرف‌کنندگان از خوانا بودن و مناسب بودن محل درج تاریخ تولید و انقضاء بسته‌های مواد غذایی بود. اما بیشتر از نیمی از مصرف‌کنندگان به ناخوانا بودن، نامناسب بودن محل درج و نامفهوم بودن اطلاعات تغذیه‌ای درج شده بر روی بسته های مواد غذایی اشاره کردند. نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر آگاهی افراد بر استفاده از برچسب‌های مواد غذایی بود. به‌طوریکه افراد موجود در طبقه‌بندی بالاتر امتیاز آگاهی در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین طبقه‌بندی به هنگام خرید، بیشتر به برچسب ‌مواد غذایی توجه می‌کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که سطح آگاهی مردم در ارتباط با اطلاعات موجود بر روی برچسب‌های مواد غذایی بسیار پایین است و با توجه به تأثیر بالای آگاهی بر عملکرد تغذیه‌ای افراد که در مطالعه حاضر نیز مشهود بود، آموزش تغذیه طولانی‌مدت، به علاوه آموزش تفسیر اطلاعات درج شده بر روی برچسب‌های مواد غذایی و اهمیت استفاده از آن به منظور انتخاب صحیح مواد غذایی در جهت کاهش ابتلا به بیماری‌های تغذیه‌ای ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، عملکرد، برچسب مواد غذایی

عنوان انگلیسی Knowledge and practice of consumers in food labels in Tehran, 2008-2009
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): This study was carried out to determine the knowledge and practice of consumers in food labels and in Tehran, 2008-2009.Methods: In this descriptive and cross-sectional study, 2123 individuals were selected by random cluster sampling from the chain stores in Tehran. Data on demographics and knowledge and practice of consumers were collected by a questionnaire. The SPSS program and Chi2 test were used for data analysis. Results: In this study, the age range was 16-65 years and majority of them were 40-60 years. About 60% of the subjects were women. 80% of them were married and had at least diploma degree. A high percentage of consumers (44.2%) were in the lowest classification score of knowledge about the information printed on food packages. 82.8% of the subjects claimed they read food labels when shopping. The study of the consumers' views about the information printed on the food labels showed the satisfaction of about half of them, regarding the place and readability of the production and expiry date on food packages. However, more than half of subjects mentioned that nutrition information on food packages were non-readable and unintelligible, and were not in an appropriate position on the food packages. The findings revealed the effect of knowledge on the use of food labels. So those in the highest classification score of knowledge about food labels paid more attention to the food labels as compared with those in the lowest classification score of knowledge. Conclusion: This study showed that knowledge of people with information on food labels is very low and nutritional knowledge has a strong effect on nutritional practice. The results suggest that standardized food label designs, long term nutrition education, and training interpretation of information listed on food labels and the importance of using it in order to select the correct food to reduce the nutritional diseases is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Practice, Food Labels

نویسندگان مقاله مصطفی میرقطبی | Mostafa Mirghotbi


مرجان باژن | Marjan Bazhan


زهره امیری | Zohreh Amiri



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-426&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات