این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۲۹-۵۴۴
عنوان فارسی
کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی ـ درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه مقطعی، وضعیت ارائه خدمات مراقبتی در سه بعد ساختار، فرایندها و پیامد مورد ارزیابی قرار گرفت. روش نمونه گیری غیرتصادفی سهمیهای و تعداد نمونه 600 مورد مراقبت قبل از زایمان در 12کلینیک قبل از زایمان مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه و چک لیست مشاهده ساختار، چک لیست مشاهده فرایندهای مراقبتی و پرسشنامه رضایتمندی مراجعان بود. در این مطالعه 600 مورد ارائه مراقبت به مراجعان با میانگین سن بارداری 9.42±29.32 هفته مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی در حیطه فرایندهای مراقبتی نشان داد که میزان تطابق با وضعیت مطلوب در حیطههای: مشاوره قبل از زایمان 21.24± 55.49 درصد، تاریخچه گیری 11.35±48.71 درصد، علایم حیاتی 10.55±53.41 درصد، معاینات عمومی در مراجعان بار اول 13.23± 30.22 درصد، معاینات مامایی 27.01±91.77 درصد، آزمایشات خون 21.89±93.83 درصد، آزمایش ادرار 26.29±86.85 درصد و سونوگرافی 4.3± 95.7 درصد بود. میزان تطابق با وضعیت مطلوب در حیطههای آموزش سلامت فردی و آموزش علایم خطر نیز به ترتیب 17.10 ±6.54 و 27.09 ± 39.67 درصد بود. در حیطه ساختار میزان تطابق امکانات در اتاق معاینه 10.29±98.33، در اتاق انتظار 18.96±79.16، شرایط فیزیکی 14.79± 94.44 و وسایل و تجهیزات 7.22± 90.55 و امکانات رسانهای 12.68± 51.38 درصد بود. ارزیابی رضایتمندی مددجویان در حیطه پیامد خدمات نشان داد که میانگین میزان رضایت مراجعان از ساختار خدمات 15.04±73.76 درصد و از ارائه مراقبتها 13.13±70.54 درصد است. نتایج این مطالعه نشان داد که به رغم ارائه نسبتاً مطلوب معاینات مامایی و آزمایشات پاراکلینیک، ارائه سایر مراقبتها و آموزش مشاوره دارای وضعیتی متوسط یا نامطلوب بود. مشاوره و آموزش یکی از اهداف مهم در ویزیتها و مراقبتهای دوران قبل از زایمان است که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. غربالگری خطرات روانی ـ اجتماعی و برنامه ریزی برای ارجاع مراجعان در معرض این خطرات باید مورد توجه قرار گیرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment of quality of prenatal care in Shahid Beheshti University of Medical Sciences health centers
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: To evaluate the prenatal care status to improve quality of prenatal care services in Shahid Beheshti university hospital and health canters. Method: This was a cross sectional descriptive study to evaluate status of provided prenatal care services in three domain of structure of the services, procedures of care and outcomes. Using nonrandomized Quota sampling, 600 subjects of care were assessed in 12 prenatal clinics of hospital and health centers of the university. Tools of the study were included: a questionnaire and a checklist to observe facilities and equipment, a check list to observe the care procedure and a questionnaire to assess clients’ satisfaction. The tools were used to assess the percentages of conformity with desired situation. These tools were mainly provided by an instruction of ministry of health. Content and face validity of these tools were assessed by a team of reproductive health experts and concurrent inter-rater reliability of the checklists were demonstrated by correlation coefficient of 0.84. Reliability of the satisfaction questionnaire was also shown by correlation coefficient of 0.9 and 0.95 using half splitting and test-retest methods. Data was analyzed by SPSS version 16 and using descriptive statistics and student t test and using 95% confidence interval. Results: 600 subjects with average pregnancy duration of 29.32±9.42 weeks were assessed in the study. Assessment of different care procedures demonstrated the percentages of conformity with desired situation as follow: counseling procedures 55.49±21.24 percent, history-taking procedure 48.71±11.36 percent, vital signs assessment 53.41±10.55 percent, general examination for first time attended clients 30.22±13.23 percent, obstetrical examination 91.77±27.01 percent, blood tests 93.83±21.89 percent, urinary tests 86.85±26.29 percent and sonograhic assessment of 95.7±4.3 percent. The conformity with desired situation of education about individual health and perinatal-risk assessment were 6.54±17.10 and 39.67±27.09 percent respectively. The results demonstrated 73.76±15.04 percent of clients’ satisfaction with the structure of prenatal care services and 70.54±13.13 percent of satisfaction with the care procedures.Conclusion: For the first time, this study assessed the prenatal care services in three dimensions of the services structure, care procedures and outcome of these services in the PNC clinics of Shahid Beheshti Medical Science University. The study aimed to provide a tool to assess quality of PNC area of reproductive health. Despite almost high quality obstetrical care and paraclinic tests, the quality of care in other care areas and the quality of clients’ education and counseling was moderate or low. Counseling and education are among the most important objectives of prenatal visits that needs precise planning and implementation. Screening of clients with psychosocial risks also requires special attention in prenatal care assessments. Preparing comprehensive forms for history taking, general and obstetrics assessments and would help to improve quality of prenatal care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Prenatal care, Counseling, Quality improvement
نویسندگان مقاله
معصومه سیمبر | Masoomeh Simbar
فاطمه ناهیدی | Fatemeh Nahidi
علیرضا اکبرزاده | Alireza Akbarzadeh
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-429&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات