این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۴۵-۵۵۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر کاربرد الگوی باور بهداشتی برقصد رفتاری برای پیشگیری از هپاتیت B در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش در چارچوب الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتارهای پیشگیری از هپاتیت B در دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر اراک صورت گرفتهاست. به منظور این انجام مداخلهای شاهددار، 2 دبیرستان دخترانه از طبقه اقتصادی ـ اجتماعی متوسط شهر اراک انتخاب و بطور تصادفی به دوگروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.در هر مدرسه به صورت خوشهای 4 کلاس از کلاس های اول و دوم هر رشته با تعداد 231 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شد. مداخله درگروه آزمون شامل آموزش کلیات و نیز انتقال پیامهای مبتنیبر سازههای الگوی باور بهداشتی بود. جمعآوری اطلاعات به دو روش خودگزارشدهی و مشاهده کارت واکسیناسیون بود که قبل و سه ماه بعد از مداخله در دو گروه انجامشد. تحلیل اطلاعات در نرم افزار SPSS و با آزمونهای آماری تی، کایدو، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون خطی انجامشد. بین دو گروه از نظر پایه و رشته تحصیلی، میانگین سن, تعداد نوبتهای واکسیناسیون و امتیاز قصد رفتارهای پیشگیری از هپاتیت B، اختلاف آماری معنیداری مشاهده نشد. پس از مداخله افزایش میانگین نمره قصد رفتاری و نیز نوبتهای واکسن هپاتیت B در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (0.000=P). دراین گروه 40 درصد تغییرات قصد انجام رفتارهای پیشگیریکننده به وسیله حساسیت درکشده، خودکارآمدی و درک مزایای رفتار قابل پیشبینی بود.با توجه به یافتههای تحقیق، اگر با آموزش سلامت به دختران نوجوان کمک شود تا حساسیت خود نسبت به بیماری هپاتیت B، خودکارآمدی خود برای پیشگیری از ابتلای به آن و مزایای اتخاذ رفتارهای پیشگیری را درککنند، احتمال تصمیمگیری برای انجام رفتارهای پیشگیریکننده از هپاتیت B در آنها افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی باور بهداشتی، قصد رفتاری، هپاتیتB، پیشگیری، دختران نوجوان
عنوان انگلیسی
Assessment of the Health Belief Model effect on behavioral intention for hepatitis B prevention among adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this study was to assess the effectiveness of an educational health intervention based on the Health Belief Model (HBM) in order to change intention to prevent hepatitis B among high School girl students in Arak, Iran.Methods: The present randomized semi-experimental research was carried out among 231 high school girls of Arak city in 2005-2006 (One hundred and twenty eight of samples were in trial group and 102 students in control group). The intention to prevent hepatitis B and other variables were compared and assessed before and 3 months after the educational intervention both in the trial and control groups. Data gathered through questionnaire and checklist. Data analysis was done by SPSS software using through regression, Chi-square, t, and ANOVA test.Results: After intervention the trial group showed significant improvement in the Intention to prevent hepatitis B (P=0.000). To give more precise estimate aspect of the effect of variables, they were entered in General linear model. In this model perceived susceptibility, self efficacy and perceived benefits accounted for 40% of variance in intent to prevent hepatitis B.Conclusion: Compare with traditional education, HBM constructs can be more effective framework for promoting preventive behavioral intention in high schools students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشته زمانی علویجه | Fereshteh Zamani alavigeh
امیر شفیعی | Amir Shafiei
فضل اله غفرانیپور | Fazlollah Ghofranipoo
محمد ارجمندزادگان | Mohammad Argmandzadegan
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-430&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات