این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۲۷-۳۳۶

عنوان فارسی بررسی وضعیت مصرف صبحانه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روزانه شناخته شد. نقش بسزایی در رشد و ارتقای آموزشی دانش‌آموزان دارد. این مطالعه به‌منظور بررسی وضعیت مصرف صبحانه و برخی عوامل مرتبط با آن در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان در سال 1388 به اجرا در آمد. مطالعه از نوع توصیفی ـ مقطعی بود که بر روی 7426 دانش آموز (3786 = پسر و3640 = دختر) که از 112 مدرسه در مناطق شهری و روستایی به اجرا در آمد. داده‌ها به کمک پرسشنامه جمع‌آوری گردید. نتایج نشان داد 91/7 درصد دانش‌آموزان (پسر=93/3 درصد و دختر=90/1) درصد قبل از رفتن به مدرسه صبحانه مصرف می‌کردند. میزان مصرف صبحانه به اندازه 8/7 درصد در مدارس دولتی بیشتر از مدارس غیر انتفاعی بود. میزان مصرف صبحانه در قومیت ترکمن (94/0 درصد) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه‌های قومیت فارس (90/4 درصد) و سیستانی (96/6 درصد) بود (0/001=P). اختلاف آماری معنی‌داری بین دو جنسیت و دو نوع مدرسه از نظر میزان مصرف صبحانه مشاهده شد (0/001=P). از مهم‌ترین علل عدم مصرف صبحانه بی‌اشتهائی (70/1 درصد)، مواد غذایی غیر دلخواه (11/8 درصد)، بی‌توجهی مادر (5/2 درصد) و عوامل دیگر (13 درصد) بود. به ازای هر یازده کودک، یک کودک بدون مصرف صبحانه به مدرسه می‌رود و عوامل اجتماعی ـ اقتصادی بر آن مؤثر است. با توجه به نقش مصرف صبحانه در ارتقاء آموزشی دانش‌آموزان، توصیه می‌شود اقدامات مناسبی برای برطرف کردن موانع مصرف صبحانه برداشته شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صبحانه، دانش‌آموزان، قومیت، ایران

عنوان انگلیسی The status of breakfast consumption among primary school children in the north of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): To evaluate eating breakfast among primary school children and some demographic factors relationship with it in whole of Golestan province (north of Iran) in 2009.Methods: This cross-sectional study was performed on 7426 students (3786=male and 3640=female) from 112 schools in urban and city area that were chosen by two steps’ cluster and stratify sampling. A questioner was completed for all samples by interview. The consumption of breakfast and some factors effect on such as ethnicity, residential area, literacy and type of school computed in this study. Data analysis was carried out using the spss.win 16.Validity and reliability of questionnaire was confirmed.Results: Consumption of breakfast was shown among 91.7% of students (female= 90.1% and male=93.3%). Consumption of breakfast was 8.7% in public school more than in private school children and in Turkman ethnic groups (94.0%) is significantly more than other ethnic groups such as Fars (90.4%) and Sisstani (91.6%) (P=0.001). There is a statistical significant differences between gender and type of school, separately (P=0.001). The most reasons for lack of breakfast eating are low appetite (70.1%) and non-flavorful foods (11.8%).Conclusion: Lack of breakfast eating is one to eleven of students and social-demographic factors such as ethnicity and social level based on type of school effects on it. With regard to roll of breakfast eating in educational promotion, recognition and solving the obstacle factors for eating breakfast in students were recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Breakfast, Students, Ethnicity, Iran

نویسندگان مقاله غلامرضا وقاری | Gholamraza Vaghari


عباسعلی کشتکار | Abbas Ali Keshtkar


لادن شمالی | Ladan Shomali


حمیده اصلانی | Hamideh Aslani


حبیبه مرادیان | Habibeh Moradian


شیما کاظمی | Shima Kazemi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-435&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات