این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۳۵-۲۴۴

عنوان فارسی روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت رضایت و لذت از زندگی (Q-LES-QSF)
چکیده فارسی مقاله احساس ذهنی سلامت یکی از شاخص‌های مهم سنجش وضعیت بهداشت روان است. مشکلات بهداشت روان در حال افزایش است و وجود ابزار کوتاه و در عین حال حساس برای غربالگری و بررسی اثربخشی مداخلات درمانی و مراقبتی در عموم جمعیت از جمله دانشجویان ضروری است. لذا مطالعه‌ای با هدف ترجمه, بررسی پایایی و روایی فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت رضایت و لذت از زندگی (Q-LES-QSF) به منظور بررسی احساس ذهنی سلامت در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان در سال 1387طراحی و اجرا شد.پرسشنامه دارای 14 سؤال است. هر سؤال در مقیاس 5-1 نمره گذاری شده و نمره کل به درصد ماکزیمم تبدیل می‌گردد. نسخه فارسی این ابزار با استفاده از روش ترجمه استاندارد «مستقیم و بالعکس» تهیه و نمونه‌ها به روش طبقه‌ای تصادفی از بین دانشجویان دانشکده مزبور (161=n) انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه ثبات داخلی (محاسبه همبستگی هر یک از سؤالات با نمره کل پرسشنامه, ضریب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن) و پایداری (آزمون مجدد) تعیین گردید. جهت تعیین روایی آن نیز از روش مبتنی بر معیار (شیوه روایی همزمان) و اعتبار سازه (شیوه مقایسه گروه‌های شناخته شده) استفاده شد. اطلاعات به وسیله SPSS-11 با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و درون طبقه‌ای, اسپیرمن براون, گاتمن, ضریب آلفای کرونباخ و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.ضریب ثبات داخلی پرسشنامه 0.96-0.93 محاسبه شد. روش همبستگی با کل مقیاس و آزمون مجدد نیز این ابزار را پایا تشخیص دادند. اعتبار همزمان آن با  مقیاس رضایت از زندگی (P< 0.0001، r=0.71) و مقیاس تک سؤالی رضایت از زندگی (P< 0.0001، r=0.78) تأیید شد. شیوه مقایسه گروه‌های شناخته شده نیز روایی ابزار را مسجل ساخت (P< 0.0001). بنابراین نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت رضایت و لذت از زندگی جهت سنجش احساس ذهنی سلامت در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی ابزاری پایا و روا است. پیشنهاد می‌شود بکارگیری ابزار در مطالعات آتی با رفع محدودیت سوال مرتبط با «رضایت از انجام فعالیت ,عملکرد یا علایق جنسی» صورت پذیرد به‌گونه‌ای که امکان پاسخگویی توسط عمده افراد مورد مطالعه را فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric evaluation of the Iranian version of Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire Short Form (Q-LES-QSF)
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): To assess the reliability and validity of the Q-LES-QSF in Iran.Methods: The Q-LES-QSF includes 14 items. Each item was graded in 1-5 scale, and total score was converted to maximal percentage. This scale English version was translated to Persian through back & forward method. Demographic data questionnaire, one item life satisfaction scale and SWLS were also used. The samples were selected using random stratified method in Kashan Nursing & Midwifery Faculty (n=161).Reliability was determined via internal consistency (Item total Correlation, Cronbach’s alpha, and split-half) and stability (test re-test). Validity was determined via Criterion-Related validity (Concurrent V) and Construct Validity (Known-groups approach). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient, Intraclass correlation coefficient, Equal-Length spearman-brown, Guttman and independent t-test by SPSS-11.Results: In 0-100 scale, Subjective well-being score was 57.04±19.17. The questionnaire reliability coefficient was 0.93-0.96. Item-total correlation and test re-test confirmed its reliability too. Its concurrent validity with SWLS (r=0.71, P< 0.0001) and one item life satisfaction scale(r=0.78, P< 0.0001) was confirmed. The known-groups approach also revealed this tool is valid (P< 0.0001).Conclusion: The Q-LES-QSF Persian version for evaluation of subjective well-being in the university students is valid and reliable. It’s suggested after the revision in the question of “satisfaction with sexual activity or interests “more studies are carried out.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا تقربی | Zahra Tagharrobi


خدیجه شریفی | Khadijeh Sharifi


زهرا سوکی | Zahra Sooky


لیلا تقربی | Leila Tagharrobi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-452&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات