این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های دوران بارداری
چکیده فارسی مقاله در ارتقای سلامت مادران مردان دارای نقش ویژه‌ای هستند و اگر در گذشته مانع محسوب می‌شدند، امروزه بخشی از راه حل هستند. از آنجا که چالش‌هایی در اطلاعات ما در مورد نقش مردان در سلامت مادران و نیازهای آموزشی آنان برای افزایش مشارکت آنان وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های دوران بارداری می‌کوشد تا پایه‌ای برای برنامه‌های آینده باشد. در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی 800 نفر شامل 400 زن مراجعه کننده برای مراقبت‌های دوران بارداری و 400 مرد متأهل که همسران آنان به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند شرکت کردند. روش نمونه گیری، سهمیه‌ای و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بود که به روش مصاحبه تکمیل می‌شد. اطلاعات توسط برنامه SPSS 16 و با بهره گیری از آزمون‌های آماری t، ANOVA و Chi Square و با فاصله اطمینان 95% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 800 نفر با میانگین سنی 51/5± 32/28 سال شرکت کرده و میانگین نمره نگرش در ایشان 52/10± 13/79 درصد بود. نتایج نشان داد که بیش از 95 درصد از نمونه‌ها با آموزش موافق بودند و محتوای مورد نیاز پدران به ترتیب، آشنایی پدران با علایم خطر دوران بارداری، مشکلات پس از زایمان و تغذیه دوران بارداری بود. اکثر نمونه‌ها بهترین روش آموزش را به همراه همسر به صورت چهره به چهره، بهترین مکان را منزل و بهترین زمان را عصر و روزهای تعطیل می‌دانستند. کلاس‌های قبل از ازدواج نیز بهترین زمان شروع این آموزش‌ها ذکر شد. گروه‌های سنی مختلف از نظر نمره نگرش با یکدیگر تفاوت معنی‌داری نداشتند، ولی نمره نگرش افراد بی‌سواد به طور معنی‌داری کمتر از دیگران بود (0.036=P).برای ترویج مشارکت مردان در مراقبت‌های دوران بارداری بازنگری نظام مراقبت‌ها و تبدیل آن به خدمات «دوستدار خانواده» و آموزش پدران در زمینه حمایت روحی از مادر، با محتوایی ویژه علایم خطر و تغذیه در این دوران و با شیوه مشاوره چهره به چهره به همراه مادر به کمک رسانه‌های خود آموز و مشاوره با پزشک مورد نیاز است.  افزایش مشارکت پدر به طور بنیادین از طریق آموزش از زمان نوجوانی و به طور خاص در کلاس‌های پیش از ازدواج و به صورت مشروح و متناسب با زمان بارداری و زایمان در کلاس‌های دوران بارداری باید ترویج یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت مردان، نیازهای آموزشی، پدر، مراقبت

عنوان انگلیسی Educational needs assessment for fathers' participation in perinatal care
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): To assess fathers’ educational needs to improve their involvement in perinatal care.Methods: This was a cross sectional study on 800 participants including 400 women seeking perinatal care and 400 men who were accopaninng their women in the the selected perinatal services of Shahid Beheshti medical science hospitals. They were recruited using nonrandomized quota sampling method. A questionnaire was used including sections of demographic, fathers’ educational needs and their attitude assessment scale. The questionnaire was filled up by interview and its validity and reliability was assessed before use. Data was analysed by SPSS 16 and using T test, ANOVA, Tukey tests with 95% confidence interval.Results: 800 men and woen with average age of 28.32±5.51 participated in the study. It was demonstrated that more than 95% of participants were agree with statements of “perinatal care and education are necessary for future mothers and fathers both” and “pregnant mothers needs more emotional support”. The required content was “signs of risks during prenatal and postpartum period and mothers nutrition” respectively. Majority of participants prefer face to face couples’ counseling method, home and then health center as the best place, evening and vacations as the best time. Majority mentioned premarriage classes as the best time for the initiation. There was no significant difference between the attitude score of different age groups of participants (P=0.267) but there was a significant difference between attitude scores of illiterate participants with others (P=0.036).Conclusion: Promotion of male involvement in perinatal care needs reorientation of care system and rebuilding that to “family friendy Services” and fathers’ education about the emotional support of wives, pregnancy risk assessment, and maternal nutrition, with face to face couples’ counseling method using self-educational media and counseling with male physicians for special needs. Education about male participation in reproductive health should be initiated from adolescens and education about perinatal care participation should be started from premarriage classes and should be provided with more details in perinatal period according to the time of pregnancy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه سیمبر | Masumeh Simbar


فاطمه ناهیدی | Fatemeh Nahidi


فهیمه رمضانی تهرانی | Fahimeh Ramezani Tehrani


علی رمضانخانی | Ali Ramezankhani


علیرضا اکبرزاده | Ali Reza Akbar Zadeh



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-462&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات