این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۱۱-۴۱۹

عنوان فارسی برداشت کارکنان از فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله ایمنی بیمار به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هر گونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارایه مراقبت‌های سلامت است. یکی از عواملی که نقش مؤثری در ارتقای سطح ایمنی بیمار در مراکز بهداشتی ـ درمانی دارد، وجود فرهنگ ایمنی در این مراکز است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. شایان ذکر است نتایج حاصل از مطالعه در اختیار مسئولان محترم بیمارستان‌های مذکور قرار گرفته و صرفاً به منظور رعایت اخلاق پژوهش، از این بیمارستان‌ها با نام «الف»، «ب» و «ج» نام برده می‌شود. این پژوهش، یک بررسی مقطعی بوده و داده‌های مورد نیاز، با استفاده از توزیع پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان (Hospital Survey on Patient Safety Culture-HSOPSC) در میان کارکنان این سه مرکز گردآوری گردید (311=n). این ابزار ده بعد فرهنگ ایمنی و چهار بعد پیامدهای وجود فرهنگ ایمنی در سازمان را مورد سنجش قرار می‌دهد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که امتیاز فرهنگ ایمنی بیمار در هر ده بعد فرهنگ ایمنی و دو بعد پیامدهای وجود فرهنگ ایمنی در حد پایین ـ متوسط است. در این میان، ابعاد واکنش غیرتنبیهی به خطاها (8/17 درصد) و کار تیمی بین واحدهای بیمارستان (2/18 درصد) کمترین امتیاز و بعد کار تیمی در داخل بخش / واحد (2/47 درصد) بیشترین امتیاز را به دست آوردند. در خصوص سومین بعد پیامدهای وجود فرهنگ ایمنی یعنی رتبه بیمارستان در زمینه ایمنی بیمار، بیمارستان‌های الف و ب، وضعیت قابل قبول و بیمارستان ج، وضعیت ضعیف داشتند. در نهایت در چهارمین بعد پیامدهای فرهنگ ایمنی، تعداد خطاها و حوادث گزارش شده، به طور کلی، طی 12 ماه گذشته در بیمارستان الف به طور متوسط 2-1 مورد خطا و حادثه گزارش شده است، در صورتی که در بیمارستان‌های ب و ج هیچ موردی از خطا و حادثه گزارش نشده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ابعاد مختلف فرهنگ ایمنی در این بیمارستان‌ها نیاز به بهبود داشته و بر این اساس در این مطالعه، پیشنهاداتی در زمینه نحوه ارتقای فرهنگ ایمنی در مراکز درمانی به مدیران و مسئولان مربوطه ارائه گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ، ایمنی بیمار، خطاهای پزشکی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Perceptions of patient safety culture among staff of selected hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): Patient safety is a critical component of health care quality .Safety culture plays an important role in the approach toward greater patient safety in health care settings. The purpose of this study is to measure patient safety culture in three teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences (IUMS).Methods: This research is a cross sectional study. The Hospital Survey on Patient Safety Culture -HSOPSC -was distributed hospital–wide in these hospitals. It evaluates ten patient safety culture dimensions and four outcomes. In total, 311 individual responded (overall response rate = 90 per cent), including 198 nurses, 57 physicians, 32 pharmacy, laboratory and radiology assistants and 24 of other staff.Results: Research findings indicate that the patient safety culture scores of selected hospitals were considerably low. The lowest scores were “non-punitive responses to error” (17/8 per cent), “teamwork across hospital units (18/2 per cent), “feedback and communication about error” (19/8 per cent) and “communication openness” (19/9 per cent) .The dimension “teamwork within hospital units” generated the highest score (47/2 per cent). In addition, the staff of hospitals “A& B” graded the safety performance of their hospitals as acceptable and hospital “C” performance was graded as poor. According to respondents, in the hospital “A” only 1-2 events were reported during past 12 month and in hospitals “B” and “C” no events were reported.Conclusion: Findings of this research indicate that the important aspects of the patient safety culture in these hospitals need improvement. This is an important challenge for all managers desiring improvement in patient safety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Safety, Culture, Medical Error, Hospital

نویسندگان مقاله ژاله عبدی | Zhaleh Abdi


محمدرضا ملکی | Mohammad Reza Maleki


آرزو خسروی | Arezoo Khosravi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-474&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات