این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۵۹-۴۶۸
عنوان فارسی
تعیین و اولویت بندی نیازهای اعضای هیئت علمی دانشگاه بر اساس الگوی کانو
چکیده فارسی مقاله
امروزه از مهمترین عوامل ارتقای کارآیی درونی و بیرونی دانشگاه، رضایت اعضای هیئت علمی از فرایندهای موجود در دانشگاه است. با مشخص کردن نیازهای مؤثر بر رضایت شغلی میتوان به منظور بهبود شرایط و افزایش میزان رضایت و در نتیجه افزایش کارایی، اثربخشی و بهره وری اعضای هیئت علمی اقداماتی به عمل آورد. پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی ـ تحلیلی به صورت مقطعی است که با هدف تعیین و اولویت بندی نیازهای اعضای هیأت علمی دانشگاه بر اساس الگوی کانو در سال1387 با مشارکت 94 نفر از اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده و سپس با استفاده از جدول تعدیل شده کانو، ضریب رضایت و ضریب عدم رضایت تحلیل گردید.هشت نیاز اعضای هیئت علمی جزء نیازهای هیجانی، 9 نیاز جزء نیازهای عملکردی و 10 نیاز هم جزء نیازهای اساسی بودند. عامل ایجاد فرصت جهت تحصیل در مقاطع بالاتر از دسته نیازهای هیجانی دارای بیشترین ضریب ایجاد رضایت (904/0) وعامل عدم امنیت شغلی از دسته نیازهای اساسی دارای بیشترین ضریب ایجاد نارضایتی (819/0-) در اعضای هیئت علمی بود. لازم است مسئولان ابتدا با فراهم ساختن امکان مشارکت استادان در امر تصمیم گیری و با شناخت مهمترین نیازهای آنها، اقدام به تدوین اهدف کوتاه، میان و بلند مدت در جهت افزایش انگیزش و رضایت اعضای هیئت علمی نمایند و سپس در جهت دستیابی به این اهداف با مشارکت همه بخشهای دانشگاه اقدامات مناسبی را طراحی و اجرا نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessing and prioritizing needs of faculty members on the basis of Kano’s Model
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): Identifying the needs is an essential step in planning university development programs and plays an important role in promoting the quality of faculty members work life and the goals of university. The aim of this study was to assess and prioritize the needs of faculty members on the basis of Kano’s Model.Methods: This is a descriptive, analytical and cross-sectional study that 94 faculty members of University of Social Welfare and Rehabilitation in Iran participated in it in 2008. Data collection was performed by questionnaire designed by researcher and data was analyzed using the modified Kano Table, Satisfaction Coefficient and Dissatisfaction Coefficient.Results: Results of this study show that 8 needs of faculty members are Attractive Needs, 9 needs of faculty members are One-Dimensional Needs and 10 needs of faculty members are Must-Be Needs. Also the opportunity to study in post graduate levels from Attractive Needs group have the most Satisfaction Coefficient (0.904) and job security from Must-Be Needs group have the most Dissatisfaction Coefficient (-0.819) of faculty members.Conclusion: Generally, every university's success depends on its faculty member's efforts as well as their job satisfaction. Identifying and responsiveness to the needs leading to job satisfaction could be useful in increasing faculty members' job satisfaction and motivating them to perform their educational and research activities. Educational leaders and administers must ensure more job satisfaction and welfare for faculty members through Identifying the needs, defining appropriate goals and strategic planning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدهادی صافی | Mohammad Hadi Safi
مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi Khoshkenab
مهدی راسل | Mehdi Rasel
مهدی رهگذر | Mahdi Rahgozar
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-479&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات