این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی میزان رضایت مردم از خدمات بهداشتی ـ درمانی و عوامل مؤثر بر آن: مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران
چکیده فارسی مقاله رضایت از خدمات، شاخص مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن، از نظر گیرندگان خدمت است که تطبیق کالا یا خدمت را با نیازها و انتظارات مشتریان امکان پذیر می‌سازد. رضایت سنجی در مدیریت سلامت علاوه بر تأمین اطلاعات مورد نیاز برای ارتقای سطح خدمات بهداشتی ـ درمانی به دلیل اثر عوامل روانی و ذهنی بر سلامت موجب ارتقای سطح سلامت افراد به طور غیرمستقیم نیز می‌شود. در این مطالعه میزان رضایت کلی افراد کشور از خدمات بهداشتی درمانی ـ بدون در نظر گرفتن خدمت و یا مرکز و یا دوره زمانی خاص ـ بررسی شده است. اثر ویژگی‌های افراد مورد مطالعه و اطلاعات عمومی آنان در زمینه بهداشت و سلامت و همچنین وضعیت ابتلا به بیماری مزمن، ‌بر روی میزان رضایت آنان از خدمات نیز در این مطالعه سنجش شده است.این مطالعه از نوع مقطعی بوده که در آن داده‌ها از 27883 نفر از افراد 18 تا 65 سال در سطح کشور جمع آوری شدند.نتایج نشان دادند 20.7 درصد از افراد مورد مطالعه از خدمات بهداشتی ـ درمانی کشور رضایت زیاد و یا خیلی زیاد داشته‌اند و 63.2 درصد رضایت خود را از خدمات بهداشتی ـ درمانی اصلاً و یا خیلی کم اظهار نموده‌اند. نتایج حاصل از بررسی عوامل مختلف بر میزان رضایت از خدمات به صورت تعدیل شده نیز نشان دادند بهبود دسترسی افراد جامعه به خدمات از ابعاد اقتصادی و اطلاعاتی و افزایش اطلاعات افراد در زمینه بهداشت و درمان می‌تواند موجب افزایش رضایت از خدمات بهداشتی ـ درمانی شود. این امر در کنار بهبود کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن می‌تواند میزان رضایت را به نحو چشمگیری افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات بهداشتی ـ درمانی، رضایتمندی، دانش سلامت، ایران

عنوان انگلیسی Determinants of satisfaction with health care system: a population-based study from Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective(s): Satisfaction with health care system is an important indicator of health care delivery effectiveness. It could contribute to both policy and practice. This study aimed to examine Iranians’ satisfaction with health care.Methods: This was a nationwide cross sectional study. A random sample of individuals aged between 18 and 65 years were entered into the study. Respondents were asked to rate their overall satisfaction with health care system on a 5-point-likert scale. The record of demographic and socioeconomic data included age, gender, education, marital status, employment, income, and chronic diseases. Logistic regression analysis used to estimate odds ratios to indicate factors contributing to satisfaction with health care system.Results: In all, 27,833 individuals examined in this study. The mean age of respondents was 32.7 (SD=11.8) years old. Overall 20.7 % of the respondents were satisfied or very satisfied with the health care delivery system while 36.2 % of people indicated low or no satisfaction with health care system. The regression analysis results indicated that income (a proxy measure of access to health care), and information variable were the most significant factors  contributing to people's dissatisfaction (OR for lower income=2.17, P< 0.0001; OR for people with poor health information=2.01, P< 0.001).Conclusion: The study findings suggest that access to health care and information would lead to improved people's satisfaction with health care system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health services, Satisfaction, Health awareness, Iran

نویسندگان مقاله فرانک فرزدی | Faranak Farzadi


فرزانه مفتون | Farzaneh Maftoon


افسون آیین پرست | Afsoon Aeenparast


سیدعلی آذین | Ali Azin


سپیده امیدواری | Sepideh Omidvari


کتایون جهانگیری | Katayoun Jahangiri


ژیلا صدیقی | Jila sadighi


مهدی عبادی | Mahdi Ebadi


علی منتظری | Ali Montazeri


مریم سادات وحدانی نیا | Maryam Vahdaninia



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-489&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات