این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پایش
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
وضعیت توانمندسازها در بیمارستانهای تأمین اجتماعی تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، اهمیت کیفیت خدمات بهداشتی باعث شده است که مدیران خدمات بهداشتی و درمانی به مسئله ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر توجه نمایند. الگوی تعالی سازمانی، به منظور شناسایی میزان دستیابی سازمانها به کیفیت، عملکرد برتر و میزان رشد آگاهی آنها نسبت به اهمیت کیفیت و تعالی عملکرد، تحت یک قالب رقابتی به وجود آمده است. با توجه به الزامات قانونی در بکارگیری این الگو به عنوان الگوی ملی بهرهوری، این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت توانمندسازها در بیمارستانهای منتخب تأمین اجتماعی استان تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بوده و محیط پژوهش، شامل 2 بیمارستان تأمین اجتماعی البرز کرج و شهدای پانزده خرداد ورامین است. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه استاندارد الگوی تعالی سازمانی بود که طی جلسات کار گروهی و مصاحبه با مدیران و کارشناسان و نیز مراجعه حضوری به واحدها تکمیل گردید. دادههای پژوهش بر اساس 5 معیار مربوط به توانمندسازها در بیمارستانهای مورد مطالعه جمعآوری شد.بیمارستان البرز در زمینه معیار رهبری (1/46 درصد)، خطمشی و استراتژی (6/50 درصد) و فرآیندها (61 درصد) امتیاز بیشتری را نسبت به بیمارستان پانزده خرداد کسب نمود. از سویی، بیمارستان پانزده خرداد امتیاز بیشتری را در معیارهای کارکنان (39/47 درصد)، مشارکتها و منابع (5/49 درصد) نسبت به بیمارستان البرز به دست آورد. در مجموع، از نظر معیار توانمندسازها، بیمارستان البرز با کسب 35/254 امتیاز، رتبه نخست و بیمارستان شهدای پانزده خرداد با 46/235 امتیاز مقام دوم را به خود اختصاص داد.این پژوهش به ارزیابی عمکرد بیمارستانها از منظر توانمندسازها، مطابق با الگوی تعالی سازمانی پرداخته است که اولین تجربه عملی در نوع خود در سطح بیمارستانهای کشور محسوب میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی تعالی سازمانی اروپا و بخشی از آن که تحت عنوان توانمندسازها نامیده میشود، قابلیت بکارگیری زیادی در بخش بهداشت و درمان دارد. استفاده از این مدل، امکان مقایسه و نظارت بر عملکرد بیمارستانها را از نظر توجه و پیگیری مدیریت در خصوص توانمندسازی کارکنان و بیمارستان که زمینه ساز تأمین اهداف و نتایج سازمانی است، فراهم میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Empowerment position in Tehran social security hospitals based on the organizational excellence model (The EFQM)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا ملکی | Mohammad Reza Maleki
احمدرضا ایزدی | Ahamad Reza Izadi
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-552&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات