این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پایش
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه برنامهریزی برای پیشگیری از ایدز در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
تحقیق حاضر، در جهت برنامهریزی آموزشی پیشگیری از ایدز، با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی، به صورت توصیفی ـ مقطعی در سال تحصیلی 84-83 بر روی 664 دانشجوی جدیدالورود دانشگاه تهران انجام گرفت. ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که شامل اطلاعات جمعیتی، سؤالات آگاهی، سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی (حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده( و نگرش به طرد بیماران و سؤالات رفتارهای پرخطر و قصد انجام آزمایش HIV بود. شیوه نمونه گیری به صورت طبقهای و منظم (سیستماتیک) بود. دادهها با استفاده از نرم افزار Access 2002،SPSS 14 ، آزمونهای کای مربع (Chi-square)، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آنوا (Anova) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق نتایج این مطالعه، میانگین سنی دانشجویان 8/1 ± 74/18 و 5/57 درصد از آنها دختر بودند. بر اساس رفتارهای خود گزارش دهی، 1/4 درصد از آنها سابقه مصرف سیگار داشتند و 9/2 درصد مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده بودند، 5/1 درصد سابقه ابتلا به بیماریهای آمیزشی و 1/58 درصد مایل به انجام آزمایش HIV بودند. مهمترین منبع کسب آگاهی دانشجویان درباره ایدز، تلویزیون، روزنامهها و مجلات بودند و 46/26 درصد نیز سطح آگاهی خود را در مورد بیماری ایدز ناکافی اعلام کرده بودند. 1/71 درصد از دانشجویان مورد بررسی نیز شانس خود را برای ابتلا به ایدز، کم گزارش نموده بودند. اکثر داتشجویان از سطح آگاهی بالایی برخوردار بودند. بین میزان آگاهی و شدت و حساسیت درک شده ایدز و منافع درک شده نسبت به انجام آزمایش HIV ارتباط آماری معنیداری وجود داشت. بین حساسیت و شدت درک شده نیز رابطه آماری معنیداری به چشم میخورد. در این مطالعه، سازه منافع درک شده آزمایش HIV الگوی اعتقاد بهداشتی تنها پیش بینی کننده قصد انجام آزمایش HIV بود. عدم دسترسی به مراکز بهداشتی ـ درمانی انجام دهنده آزمایش و ترس از نتیجه آن به عنوان بیشترین مانع انجام آزمایش از طرف دانشجویان ذکر گردید. دانشجویان به ایدز حساس بودند و آن را بیماری وخیمی میدانستند، اما باید در مورد چگونگی اعلام نتیجه آزمایش و میزان خدمات و نشانیهای مراکز مشاوره، اطلاعرسانی بیشتری صورت گیرد. این پژوهش، انجام مطالعه مداخلهای را با استفاده از نظریهها و الگوهای تغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی پیشنهاد میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی اعتقاد بهداشتی، برنامهریزی آموزش بهداشت، ایدز، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The implication of health belief model in planning educational programmes for preventing HIV/AIDS among university students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه رحمتی نجارکلائی | Fatemeh Rahmati Najarkolaei
شمسالدین نیکنامی | Shamsedin Niknami
فرخنده امین شکروی | Farkhondeh Amin Shokravi
فضلالله احمدی | Fazlollah Ahmadi
محمدرضا جعفری | Mohammad Reza Jafari
پروین رهنما | Parvin Rahnama
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-577&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات