این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی زمان انتظار بیماران سرپایی با بهره گیری از مدل‌های شبیه سازی
چکیده فارسی مقاله افزایش سریع هزینه‌های بخش بهداشت و درمان، گسترش رقابت بین مؤسسات ارائه خدمت و رشد فناوری در این بخش موجب پیچیدگی نظام‌‌های ارائه خدمت می‌شود. مدیریت صحیح نظام‌های بهداشتی و درمانی، نیازمند بهره‌گیری از منطق تصمیم گیری مناسب است. شبیه سازی، ابزار مناسبی برای تصمیم گیری‌های دقیق و مبتنی بر شواهد است و نتایج بی‌نظیری را برای بررسی و برنامه ریزی نظام‌‌های پیچیده و غیرقطعی فراهم می‌کند. این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. جامعه پژوهش، شامل مراجعان سرپایی بیمارستان‌های آموزشی ـ عمومی تهران است. در این پژوهش، با هدف درک جزئیات فرآیند معاینه و تشخیص بیماران سرپایی و بررسی زمان انتظار بیماران سرپایی، مدلی از شبیه سازی از درمانگاه‌های سرپایی طراحی گردید. به این منظور، ابتدا توزیع ورود بیماران سرپایی به بیمارستان‌های جامعه پژوهش با کمک نرم‌افزار Enterprise Dynamics تعیین و بیمارستان‌ها بر اساس توزیع ورودی‌ها گروه بندی شدند. سپس یک درمانگاه به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب گردید و به منظور به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه میانگین زمان ارائه خدمت، مسیر حرکت بیماران و سایر اطلاعات مورد نیاز برای طراحی مدل شبیه سازی، زمان ورود وخروج 357 بیمار سرپایی به ایستگاه‌های مختلف ارائه خدمت به ثبت رسید. پس از ارزیابی اولیه داده‌ها با نرم‌افزار SPSS، یک مدل شبیه سازی از مسیر حرکت بیماران در درمانگاه با کمک نرم‌افزار AweSim طراحی شد. پس از طراحی و تکمیل مدل، اعتبار داده‌ها و مدل شبیه سازی اثبات گردید. خروجی‌های مدل شبیه سازی در ارتباط با زمان انتظار بیماران برای معاینه نشان دادند که میانگین زمان انتظار بیماران برای معاینه به وسیله دستیار سال اول و دوم حدود 58 دقیقه، برای معاینه به وسیله دستیار سال سوم و چهارم حدود 52 دقیقه و برای معاینه به وسیله استاد آموزشی حدود 53 دقیقه است. مقایسه زمان انتظار بیماران پی‌گیری (بیمارانی که قبلاً در بیمارستان بستری شده بودند و اکنون برای پی‌گیری بیماری و روند درمان به درمانگاه مراجعه می‌کنند) و بیماران غیرپی‌گیری (بیمارانی که برای درمان بیماری‌های سرپایی خود به درمانگاه مراجعه می‌کنند) نشان داد که تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد. بررسی جزئیات فرآیند معاینه حاکی از آن بود که با توجه به نوع پزشک معاینه کننده، حدود 42تا 62 درصد از کل زمان انتظار بیماران برای معاینه، پیش از شروع به کار اتاق معاینه است. فاصله زمانی بین شروع کار پذیرش و فعالیت اتاق معاینه از دلایل اصلی بروز این مسئله است. با کاهش این فاصله زمانی می‌توان سهم عمده‌ای از زمان انتظار بیماران را حذف کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماران سرپایی، زمان انتظار، شبیه سازی، کیفیت خدمات

عنوان انگلیسی Estimating outpatient waiting time: a simulation approach
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Outpatient, Waiting time, Simulation, Quality of care

نویسندگان مقاله افسون آیین پرست | Afsoon Aeenparast


سیدجمال‌الدین طبیبی | Seyed Jamaledin Tabibi


کامران شهانقی | Kamran Shahanaghi


میربهادر آریا نژاد | Mirbahador Aryanejhad



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-574&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات