این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تهران در زمینه سلامت بلوغ
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی از این پژوهش، تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه سلامت بلوغ و ارتباط آنها با میزان تحصیلات مادر بود تا زمینه برنامهریزی آموزش توسط آموزش و پرورش برای دانش آموزان و نیز اولیاء و مربیان فراهم گردد. در این مطالعه، تعداد 386 دانش آموز دختر مقطع سوم راهنمایی تحصیلی در سال 85-84 از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق) بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشهای، انتخاب و با استفاده از سه پرسشنامه آگاهی، نگرش و عملکرد، اطلاعات در زمینههای سلامت جسمانی و نیز روانی ـ اجتماعی بلوغ، جمعآوری و دادهها با به کارگیری فنون توصیفی و تحلیلی آماری (تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی) توسط نرمافزار SPSSتوصیف و تحلیل شدند. میانگین سن شروع قاعدگی 5/12 سال بود و اختلاف معناداری بین سن شروع قاعدگی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران یافت نشد. 8/78 درصد از دانش آموزان از تعریف کامل بلوغ آگاهی داشتند. 5/45 درصد از دانش آموزان بلوغ را ناخوشایند و مایه دردسر و 7/36 درصد آن را یک پدیده طبیعی و خوشایند بیان کردند. نتایج نشان دادند که، در هنگام اولین قاعدگی، 4/10 درصد از دانش آموزان دچار وحشت شده بودند و تنها 1/17 درصد از قبل اطلاع و آمادگی اقدامات لازم برای آن را داشتند. 3/50 درصد از دانش آموزان دارای آگاهی زیاد، 4/54 درصد دارای نگرش مثبت و 57 درصد دارای عملکرد متوسط (نسبتاً صحیح) در زمینههای سلامت جسمانی و نیز روانی ـ اجتماعی بلوغ بودند که بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. همچنین ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات مادر و سطح آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان مشاهده گردید (P< 0.0). به علاوه، خانواده به مثابه منبع آموزش سلامت بلوغ در 4/73 درصد و به عنوان منبع مشاوره سلامت بلوغ در 5/76 درصد از موارد ترجیح داده شد. به رغم ارتقای سطح آگاهی، نگرش و رفتار سلامتی دانش آموزان نسبت به دهه قبل، نیاز به آموزش همچنان وجود دارد. به علاوه، با توجه به این که بیش از نیمی از دانش آموزان (5/57 درصد) دارای آگاهی زیاد و بسیار زیاد و 9/60 درصد دارای نگرش مثبت و بسیار مثبت نسبت به سلامت بلوغ بودهاند، انتظار عملکرد بهتری از آنان میرود (تنها 9/38 درصد عملکرد صحیح و بسیار صحیح داشتهاند) و این امر مستلزم بررسی بیشتر و تلاش در بهبود عملکرد آنهاست. ضمناً با توجه به ترجیح خانواده به مثابه منبع آموزش و مشاوره در زمینه سلامت بلوغ توسط دانش آموزان و نقش مهم مادر به عنوان منبع اصلی اطلاعات، اجرای برنامههای آموزشی برای مادران برای انجام راهنمایی و مشاوره صحیح لازم به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Puberty health: knowledge, attitude and practice of the adolescent girls in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منیژه علوی | Manijeh Alavi
دکتر کامبیز پوشنه | Kambiz Poushaneh
دکتر علیاکبر خسروی | Aliakbar Khosravi
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-614&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات