این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پایش
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
الگوی آسیبهای حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود
چکیده فارسی مقاله
مرگ و میر و جراحتهای ناشی از حوادث ترافیکی از مشکلات مهم بهداشتی و اقتصادی ـ اجتماعی ایران است. هدف از این مطالعه، بررسی الگوی آسیبهای حوادث ترافیکی در شهرستان شاهرود است تا بتوانیم با بهرهگیری از نتایج آن و تنظیم راهبردهای پیشگیری، صدمات حوادث ترافیکی را بهبود بخشیم.مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در مورد مصدومین حوادث ترافیکی به اجرا درآمد که در مرکز ترومای بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در 6 ماه اول سال1384 پذیرفته شده بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامه شامل مشخصات جمعیت شناختی، اطلاعات پیش بیمارستانی و اطلاعات زمان بستری جمع آوری و تحلیل گردید.یافتهها نشان دادند که از تعداد 621 مصدوم حوادث ترافیکی در مدت شش ماه، 72 درصد مرد هستند و میانگین سنی مردان و زنان به ترتیب برابر2/15±2/29 و 6/16±32 سال است. گروه سنی 29-20 و 19-13 سال به ترتیب با 188 (3/30 درصد) و 122 نفر (6/19 درصد) دارای بیشترین مصدومیت هستند. در داخل شهر، موتورسواران با 7/53 درصد و در خارج از شهر، مسافرین و رانندگان خودرو با 62 درصد بیشترین فراوانی مصدومین را داشتند. نسبت بستری شدن در این مطالعه برابر 8/63 درصد و میانگین روزهای بستری 3 روز (انحراف معیار 4/3) بوده است .8 نفر از مصدومین به علت ترومای ناشی از حوادث ترافیکی دچار قطع عضو شدند. بیشترین موارد مصدومیت (30 درصد) در بین ساعات 10صبح تا ا بعد از ظهر اتفاق افتاده است و شکستگیها با 4/41 درصد، شایعترین صدمات وارده به مصدومین بودهاند. 1/90 درصد از رانندگان موتور از کلاه ایمنی و 1/44 درصد از رانندگان ماشین مصدوم از کمربند ایمنی در هنگام سانحه استفاده نمیکردند. در دوره مطالعه از بین مصدومین ارجاع شده به مرکز تروما، 31 مورد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ثبت شده بود که 18 درصد از موارد مرگ ثبت شده در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود را تشکیل میدهند. این مطالعه اطلاعات مفیدی برای تعیین اولویتها در پیشگیری از آسیبهای حوادث ترافیکی فراهم نمود. تعداد کمی از رانندگان موتور و خودرو در هنگام تصادف از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کرده بودند. راهکارهای اصلی برای کاهش آسیبهای حوادث ترافیکی شامل بهبود محیط جادهها، برقرار نمودن قوانین ایمنی، افزایش اتحاد ذینفعان و تغییر آگاهی و عملکرد ایمنی است و به طور خاص قانون کمربند و کلاه ایمنی باید به درستی اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صدمات، تروما، حوادث ترافیکی
عنوان انگلیسی
The pattern of road traffic injuries and related factors in Shahrood, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده صادقیان | Sadeghian F.
احمد خسروی | Khosravi A.
محمد حسن امامیان | Emamian MH.
ربابه یونسیان | Younesian R.
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-632&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات