این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مهارت‌های ضروری در اثربخشی مدیران کیفیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین مهم‌ترین مهارت‌های ضروری برای اثر بخشی مدیران کیفیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام گرفت.جامعه مورد پژوهش350 نفر از اعضای تیم‌های ستادی دانشگاه‌های شرکت کننده در کارگاه‌های مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management-TQM)، مدیریت مشارکتی و مدیریت برنامه‌های تندرستی بودند. این کارگاه‌ها طی سال‌های 83-79 در استان‌های مختلف، ازجمله استان همدان برگزار شد. برای اندازه گیری مهارت‌های ضروری، پرسشنامه‌ای حاوی 33 مهارت اساسی و برای اندازه گیری سطح مشارکت نیز پرسشنامه‌ای حاوی 15 سؤال طراحی گردید که پس از تکمیل، جمع‌آوری شده و نسبت به تحلیل آنها اقدام گردید.نتایج در جامعه مورد پژوهش نشان داد که بیش از 80 درصد از مهارت‌های ضروری مدیران جهت اثربخشی در اجرای مدیریت کیفیت، مهارت‌های رهبری بوده است. بطوری که در فهرست مهارت‌های ذکر شده، تواناسازی کارکنان با 44، ایجاد تیم اثر بخش با 40 تفویض اختیار با 38 ، جلب مشارکت کارکنان با 30، صداقت و درستی با 28 و انتخاب سبک رهبری با 27 امتیاز بالاترین امتیازات مهارت‌های ضروری برای مدیران کیفیت را به خود اختصاص دادند که همگی جزء وظایف رهبری مدیران هستند. 5/42 درصد مخالف و صرفاً 5/29 درصد موافق وجود آمادگی مدیران برای مشارکت بودند. از سوی دیگر50 درصد فقدان فرهنگ مشارکت و کار تیمی، 48 درصد پایین بودن انگیزه و 48 درصد نیز ضعف سیستم پاداش و ارزیابی را عامل ناکامی برنامه‌های کیفیت دانستند. مهارت‌های رهبری، مهم‌ترین مهارت‌ها برای اثر بخشی مدیران کیفیت محسوب می‌شوند. به همین دلیل آموزش مهارت‌های رهبری باید در رأس آموزش‌های مدیران کیفیت قرار گیرد و لازم است تا مؤلفه‌های رهبری سازمانی را در طراحی مدل کیفیت فراگیر به نحو مطلوب لحاظ نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری اثربخش، دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت کیفیت، کار تیمی، مشارکت

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یداله حمیدی |


سعید امیری |


علیرضا شغلی |



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-711&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات