این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
وضعیت آموزش تغذیه و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مادران و کودکان دبستانی تهران: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش کیفی با هدف شناخت وضعیت فعلی آموزش تغذیه، منابع و موضوعات آموزش تغذیه و نحوه آموزش مطلوب از دیدگاه کودکان و مادران آنها انجام شده است. اطلاعات اولیه به روش بحث گروهی متمرکز از 128 دختر و پسر 6 تا 11 ساله و 32 مادر، در دو منطقه (1 و 6) تهران جمع آوری شد. اهداف پژوهش بر اساس 2 راهنمای سؤالات گروههای هدف (مادران و کودکان) طراحی شد. کل تحقیق شامل 20 بحث گروهی (16 بحث برای کودکان و 4 بحث برای مادران) بود. همه کودکان آگاهیهای تغذیهای را از خانواده و تلویزیون کسب کرده بودند و اکثر کودکان دوست داشتند مطالب آموزشی را از پدر، مادر و سایر افراد خانواده یاد بگیرند. همچنین بهترین مکانهای آموزش تغذیه از نظر کودکان، مدرسه، خانه و مطب پزشک بود و اکثر آنها مؤثرترین روش آموزش را بهصورت نمایش، قصه و مطالعه مستقیم میدانستند. از دیدگاه مادران افرادی که برای آموزش کودکان مناسب هستند بهترتیب معلم، مربی بهداشت، پدر و مادر و همسالان بوده و مدرسه به عنوان مؤثرترین مکان برای آموزش محسوب میشود. یافتههای این پژوهش نشان داد که کودکان نیاز بیشتری برای آموختن مطالب تغذیهای دارند. آنها نیاز دارند تا بیش از آنچه تاکنون آموختهاند، بیاموزند. به همین جهت تهیه و تدوین برنامههای آموزش تغذیه هدفمند و طولانی مدت از طریق تلویزیون و سایر رسانههای تأثیر گذار با مشورت کارشناسان مربوطه اعم از کارشناسان تغذیه و آموزش بهداشت ضروریست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تغذیه، مادران و کودکان
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی عبداللهی |
میترا ابتهی |
مریم امینی |
منیره دادخواه |
تلما ذوقی |
مریم اسلامی |
هایده کیانفر |
نازیلا اساسی |
ناصر کلانتری |
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-721&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات