این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سلامت اجتماعی: بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطات ثمر بخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. مهارت‌های اجتماعی از فرهنگ و گروه‌های اجتماعی که فرد در ارتباط با آنها قرار دارد تأثیر پذیرفته و میزان برخورداری از این مهارت‌ها در سلامت رفتاری و اجتماعی افراد نقش بسزایی را ایفا می‌نماید. مطالعه‌ای توصیفی ـ تحلیلی به‌صورت مقطعی به منظور بررسی میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان کرج صورت گرفت. سنجش مهارت‌های اجتماعی با استفاده از ابزار استاندارد Gresham & Elliott (نسخه والدین) با انجام مصاحبه صورت گرفت. پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیتی و سایر اطلاعات زمینه‌ای مرتبط با هدف تحقیق نیز طراحی گردید. در مجموع 1544 نفر از والدین دانش‌آموزان به سؤالات پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی فرزندانشان پاسخ داده و امتیاز مهارت‌های اجتماعی در مورد 1410 نفر از فرزندان آنها به‌دست آمد. میانگین سنی دانش‌آموزان 7/15 سال (3/1± = انحراف معیار) بوده و بیشترین آنها در مقطع دبیرستان به تحصیل اشتغال داشتند. میانگین امتیاز مهارت‌های اجتماعی 8/52 (8/27± = انحراف معیار) بوده و 65 درصد دانش‌آموزان در هر دو جنس، مساوی و زیر صدک 50 امتیاز مهارت‌های اجتماعی قرار داشتند. در بررسی روابط تحلیلی، میانگین امتیاز مهارت‌های اجتماعی با جنس و پایه تحصیلی ارتباط معنی‌داری را نشان داد (P.Value به‌ترتیب 002/0 و 04/0). همچنین عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (غیبت از مدرسه و نمره معدل) با صدک امتیاز مهارت‌های اجتماعی ارتباط معنی‌داری را به‌دست داد (P.Value به‌ترتیب 001/0 و 02/0). بر اساس نتایج میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مورد مطالعه از سطح مطلوبی برخوردار نبود. این امر لزوم بازنگری شیوه‌های آموزشی و تربیتی در سطح خانواده و نیز برنامه‌های آموزشی و پرورشی به منظور ارتقا و تکامل مهارت‌های اجتماعی را مطرح می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های اجتماعی، سلامت اجتماعی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Social health: An investigation into social skills among students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social skills, Social health, Students, School performance

نویسندگان مقاله غلامرضا گرمارودی | Garma Roudi Gh.R


مریم سادات وحدانی نیا | Vahdani Nia MS



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-728&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات