این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب سنتی اسلام و ایران، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۵۴

عنوان فارسی بررسی تطبیقی علم النفس از منظر قرآن کریم، حکمت اسلامی، روانشناسی و عصب شناسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در این مقاله شواهد موجود در زمینه‌ی علم نفس از منظر قرآن، حکمت اسلامی، روانشناسی و عصب‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. روش‌ها: مفهوم نفس به استناد قرآن، متون فلسفی، روانشناسی و عصب‌شناسی تشریح شده و پیوند‌های موجود بین این دیدگاه‌ها تبیین شده است تا به یک تعبیر قابل ادراک از این مفهوم دست یابیم. سپس به استناد تطبیق انجام شده و تجربیات عینی پژوهشگران، جمع‌بندی کاربردی ارایه گردیده است. یافته‌ها: در قرآن و کتب فلسفی- عرفانی به کرّات از نفس و مفاهیم مرتبط یاد شده است. مفهوم آنیما (و آنیموس) در روانشناسی یونگ با قرین (و قرینه) در قرآن مطابقت دارد. بحث و نتیجه‌گیری: باور به موجودات ملکوتی و نفوس در آموزه‌های ادیان الهی به چشم می‌خورد ولی وقتی پای تحلیل‌های عینی به عمل می‌آید برخی دانشمندان وجود و تاثیرات آن‌ها را باور ندارند. نتیجه‌ی این امر، انکار ابعاد گسترده‌ای از وجود انسان‌ها است که شواهد آن در متون دینی، فلسفی، عرفانی، روانشناسی و عصب‌شناسی یافت می‌شود. به نظر می‌رسد انجام تصویر‌برداری از موجودات غیر ارگانیک، در تبدیل این واقعیات به علم‌الیقین کمک کننده باشد و روش‌های مستند سازی، بتواند تحوّلی عمیق در مدیریت روانپزشکی غربی ایجاد نماید و نگرش دینی را ابعادی نو و غیر‌قابل تشکیک ‌بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نفس، قرآن، روانشناسی، عصب شناسی

عنوان انگلیسی Elm-o-Nafs in the Holy Quran, Islamic Philosophy, Psychology and Neuroscience: A Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this paper is to compare the concept of Nafs in the Holy Quran, Islamic philosophy texts, psychology, and neuroscience. Methods: The definition of Nafs in the Holy Quran and philosophy, psychiatry, and neuroscience texts is presented. Then, the correlations of these viewpoints are provided to achieve an explanation of the concept. Considering the comparisons as well as the objective experience f authors, an applicable conclusion is provided. Findings: The concept of Nafs has been frequently mentioned in the Holy Quran and philosophical and spiritual texts. The concepts of “anima” and “animus” in the Jung’s school of psychology seem to be comparable Gharin and Gharineh in the Quran. There seems to be objective indications for Nafs concept from the viewpoint of the Quran, Jung’s psychology, and neuroscience research. Discussion: Belief in seraphic creatures and Nafs can be observed in the thoughts of divine religions. Nevertheless, when the objective evaluations are considered, some scientists do not accept the existence and effects of these items. The result is denial of a wide range of human dimensions, which can be found in religious, philosophical, spiritual, psychological, and neuroscience texts. Photographic documentation of inorganic creatures can be helpful in acknowledgement of these realities. Documentation methods may lead to a deep revolution in management of the western psychology and provides novel aspects for the religious viewpoints.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nafs, Quran, Psychology, Theology, Neuroscience.

نویسندگان مقاله اکرم جهانگیر | a jahangir


مژگان کاربخش | m karbakhsh


بتول موسوی | b mousavi


فرانک فرزدی | f farzadi


فرزانه مفتون | f mftoon


ژیلا صدیقی | j seddighi



نشانی اینترنتی http://www.jiitm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات