این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
طب سنتی اسلام و ایران
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۲۳-۳۳۶
عنوان فارسی
آموزش طب در یونان باستان و اسلام
چکیده فارسی مقاله
در عصر عباسیان، نهضت ترجمه زمینهی آشنایی اطبای مسلمان را با متون طبی اصیل یونانی فراهم آورد. با بررسی متون تاریخ طب پس از اسلام درمییابیم که منشأ بسیاری از نهادهای آموزشی طب پس از اسلام، روشهای آموزشی مرسوم در یونان باستان است. در واقع در حوزهی آموزش نظری، مسلمانان بسیاری از روشهای یونانیان را اقتباس نمودند در حالی که در حیطهی آموزش عملی شاهد کمترین تأثیر هستیم. این شیوههای رایج آموزش طب در یونان را مسلمانان اقتباس کردند و در آنها دست به نوآوریهایی نیز زدند. همچنین در 7 قرن اوّل پس از اسلام مهمترین منابع آموزشی طب در همهی سطوح، از مقدماتی تا پیشرفته، متون طبی یونانی بودند، امّا در حوزهی امتحان از دانشجویان، مسلمانان خود خلاق و نوآور بودند. آنچه که در این مقاله بررسی میشود، این است که در کنار استفادهی اطبای مسلمان از این متون برای درمان بیماران، آنها با روشهای آموزشی طب که در یونان باستان متداول بود نیز آشنا شدند و این روشها پس از اسلام منشأ بسیاری از روشهای آموزشی طبی مسلمانان بود
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Medical Education in the Ancient Greek and Islam
چکیده انگلیسی مقاله
In the Abbasid era, the translation movement provided the ground for familiarity of Muslim physicians with the main medical textbooks of the Greek medicine. Reviewing the books of medical history after Islam, it can be concluded that the roots of many post-Islam institutions in medical education originate from the conventional educational methods in the ancient Greece. In fact, Muslims adopted many methods of the Greeks in the field of theoretical education, while Muslims were influenced the least in the area of practical education. Muslims adopted the conventional methods of medical education in Greece, and also brought about some innovations in the field. Furthermore, in the first seven Hijrah centuries, the main educational sources in all levels, elementary to advanced, were Greek medical textbooks. However, Muslims were innovative in giving students’ examinations. Herein, we address the issue that along with getting familiar with the Greek medical textbooks, the Muslim physicians became acquainted with medical education approaches in the ancient Greece, and these methods became the origin of many medical education methods of Muslims.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد بادکوبه | a badkoubeh
ماهیار شریعت پناهی | m shariatpanahi
نشانی اینترنتی
http://www.jiitm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات