این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب سنتی اسلام و ایران
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۲۵۱-۲۵۸
عنوان فارسی
اخلاق، وجدان اخلاقی و دین از دیدگاه متفکّران اسلامی
چکیده فارسی مقاله
اخلاق از جملهی مباحث مهمّ علمی و فلسفی است که از قرون گذشته تا امروز همواره مورد بررسی و تحقیق بشر بوده است. در مکاتب مختلف نظریهها و تعاریف متفاوتی از اخلاق وجود دارد. در مکتب تکلیف، فعل اخلاقی عبارت است از فعلی که از همهی اغراض منزّه بوده و ناشی از احساس تکلیف باشد و غایت و هدف فعل جز انجام تکلیف نباشد. نظریّهی دیگری که در زمینهی وجدان اخلاقی وجود دارد و نظریّهی غالب مادّیون میباشد، بر این اساس است که اخلاق از فکر دوراندیش انسان بوجود میآید و مصلحت انسان در این است که رعایت نوع نماید. ایراد مهمی که بر این نظریه وارد است، این است که چنین رویکردی از اخلاق تنها در جایی میتواند حاکم باشد که قدرتها مساوی باشند و آنجایی که یکطرف قوی و طرف دیگر ضعیف باشد، هیچ نیرو و عاملی نمیتواند قوی را دعوت به اخلاق کند. نظریهی دیگر در زمینهی اخلاق بر پایهی تناسب است. در این نظریه خلق خوب یا فعل اخلاقی زیبا است و پایهی زیبایی، تناسب است. در این میان رویکرد اسلام به چهارچوب فعل اخلاقی در خور توجه و تمجید است. در دین مبین اسلام اساس بر این قرار داده شده است که در جامعه باید حقوق واقعی تمامی آحاد جامعه، بدون استثناء مراعات شود. از اینجاست که دین اسلام میگوید میبایست مقتضای حق اجرا شود و نه مقتضای عواطف. بهعبارت سادهتر بهنظر قرآن کریم باید در جامعهی انسانی حقوق واقعی فرد فرد جامعه، بدون استثناء، مراعات شود و معیار این حقوق دین است که از نیروی عمومی و اقتضای کلّی دستگاه آفرینش سرچشمه میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، وجدان اخلاقی، دانشمندان اسلامی و ایرانی
عنوان انگلیسی
Ethics, ethical conscience, and religion from the Islamic thinkers’ viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
In different schools of thought, there are various theories and definition for ethics. In the Obligation school, an ethical act is the one without any intention that is only caused by the obligation, and the objective of the act is only accomplishment of the obligation. The other theory regarding the ethical conscience is the dominant theory of materialists, which indicates that ethics originates from the human’s prudent thought. It is advised for human being to respect other people. The main problem of this theory is that such ethical approach can be dominated only where the powers are equal. However, if one side is powerful and the other side is weak, no factor or power can invite the powerful side t observe ethics. Another theory in this regard is based upon balance. According to this theory, good act or ethical act is beautiful, and the basis of such beauty is the balance. Among these, the attitude of Islam toward ethical act is noteworthy. Basically, in Islam, the real rights of all individuals should be observed without any exception. Thus, in Islam it is stated that the truth requirements should be observed rather than the emotions requirements. In other words, according to Holy Quran, the real rights of all individuals in a community should be observed without any exception, and the measure for these rights is the religion, which originates from the general force and overall requirement of the Creation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, ethical conscience, Islamic and Iranian thinkers
نویسندگان مقاله
فریبرز معطر | f moattar
هاله معطر | h moattar
نشانی اینترنتی
http://www.jiitm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات