این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۱

عنوان فارسی مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: با توجه به اهمیت شیوه‌های مختلف ارایه دروس و تاثیر آن بر میزان یادگیری، هدف از این مطالعه مقایسه روش تدریس عملی- تئوری با تئوری- عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله بر روی 72 نفر از دانشجویان سال دوم دندانپزشکی انجام گرفت، دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(الف و ب) تقسیم شدند، در مرحله اول تحقیق، آموزش دندان سانترال بالا به گروه الف به روش تئوری- عملی (شاهد) و به گروه ب به روش عملی-تئوری(تجربی) ارائه گردید در مرحله دوم و هنگام آموزش دندان سانترال پایین جای دو گروه عوض شد، در پایان با برگزاری آزمون تئوری، میزان یادگیری دانشجویان سنجیده شد و یادگیری و رضایتمندی دو گروه با آزمون Mann-U-Whithney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.یافته‌ها: از 72 نفر دانشجوی مورد بررسی 49 نفر (68%) مونث و 23 نفر (32%) مذکر بودند، دانشجویان در محدوده سنی 5/1±1/21 سال قرار داشتند در مجموع دو مرحله آزمون، نمره دانشجویان در روش تئوری عملی 1±1/15 و در روش علمی- تئوری1±6/16 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(01/0>P) امتیاز رضایت‌مندی دانشجویان از روش تدریس تئوری- عملی 8/0±3/3 و در روش عملی- تئوری 6/0±4/4 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (001/0>P)نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد روش تدریس عملی– تئوری روشی کم هزینه در اصلاح شیوه سنتی سخنرانی در آموزش درس مورفولوژی دندان بوده و رضایتمندی دانشجویان را نیز افزایش می دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، روش، آناتومی، دندانی

عنوان انگلیسی Comparison of Practical-theory Teaching Method with Theory-Practical Method on Learning and Student Satisfaction in Dental Anatomy
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Background and Aim: Diverse teaching strategies have an imperative impact on learning process. The purpose of this study was to compare the effects of practical-theoretical vs. theoretical-practical based teaching methods on learning process of dental anatomy and student's satisfaction in general. Materials and Methods: A randomized controlled clinical trial cross over study was performed on 72 second-year dental students .The students were randomly divided into two experimental groups (A and B) .In the first phase, anatomy of the maxillary central incisors was presented to group A by theoretical-practical method(control group) and to group B by practical-theoretical method (experimental group) . In the second phase, anatomy of the mandibular central incisors was presented and the two group were switched. The learning adequacy in each group was assessed by a standard test at the end. The data was analyzed by Mann-U-Whitney test. Results : Total of 72 second-year dental students were assessed, Mean age was (21.2±1.5) and %68 of them were female and %32 were male. Reported scores in practical-theoretical teaching method was 16.8±0.8 and in theoretical-practical teaching method was 15.2±0.9. This difference was statistically significant (p< 0.01). The score for student's satisfaction in practical- theoretical teaching method was 4.4±0.6 and for theoretical-practical teaching method was 3.3±0.8. This difference was statistically significant. (p< 0.001) Conclusion : The practical-theoretical method of instruction appears to be more effective than the traditional lecture based education. Furthermore, higher students’ satisfaction is reported with this means of education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching , Method, Anatomy, Dental

نویسندگان مقاله رامین کاویانی | kavianii r
تهران –پاسداران –گلستان –پنجم.تلفن 22580742

آرش عزیزی | azizi a


سیدعلیرضا مکی نژاد | makinejad a


ناصر ولایی | valaii n


مهرداد کهوند | kahvand m



نشانی اینترنتی http://www.jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-258-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مواد دندانی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات