این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۳-۲۹

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی بیماران از کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عوامل مرتبط با آن در سال ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله بررسی میزان رضایتمندی بیماران از کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1387 دکتر فرناز حاجی فتاحی 1 # دکتر مسعود رضایی 2 مهندس ناصرولایی 3 دکتر بهنام خسروانی فرد 4 دکتر افشین حراجی5 دکتر محسن مهرشادیان6 1- استادیار گروه بیماریهای دهان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی 2- دانشیار 3- عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی تهران ودانشگاه شهید بهشتی 4 - دانشیار گروه ارتدنسی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی 5- دانشیار گروه جراحی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی 6- عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی خلاصه: سابقه و هدف: رضایت بیمار از خدمات دریافتی یکی از مهمترین ارکان سامانه های ارتقای کیفیت کار مراکز آموزشی-درمانی ودر نتیجه افزایش جذب بیمار و بهبود روندآموزش عملی دانشجویان می باشد.تا کنون در این دانشکده تحقیقی به منظور بررسی رضایتمندی بیماران انجام نشده لذااین تحقیق با هدف تعیین میزان رضایتمندی از خدمات دندانپزشکی و عوامل مرتبط در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 87 طراحی شد. مواد وروش‌ها: مطالعه به روش توصیفی-مقطعی انجام گرفت. 1500 بیمار از کلینیک‌های درمانی دانشکده به نسبت سهم هرکلینیک و با روش نمونه گیری مراجعه ی مستمرانتخاب شدند وبا مصاحبه حضوری میزان رضایت آنان نسبت به خدمات دریافتی بررسی و ثبت شد.رضایت با 13 شاخص از جمله دوری راه، زمان انتظار،طول مدت درمان و....در یک طیف 3 گزینه ای راضی،نسبتاً راضی و ناراضی و بر مبنای رتبه ی 2و1و0 سنجیده شد و در جمع رتبه ی کمتر از 3/1 برابر ناراضی، 3/1 تا 3/2 نسبتاً راضی و بیشتر از 3/2 به عنوان راضی تلقی گردید و نقش عوامل مرتبط با عدم رضایت با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع 71 درصد مراجعین رضایت کامل،5/27 درصد رضایت نسبی و 5/1درصد عدم رضایت ابراز کردند وشیوع عدم رضایت در جامعه بین 7/26 و3/31 درصد برآورد شد.بیشترین عدم رضایت مربوط به بخش پروتز متحرک به میزان 7/64 درصد وکمترین آن در بخش جراحی به میزان 5/13 درصد گزارش شد(05/0 p < ). بیشترین عامل نارضایتی دوری راه و فضای اتاق انتظار بوددر حالی که کمترین عدم رضایت نسبت به رفتار دانشجو، رعایت بهداشت و رفتار استاد بود. نتیجه‌گیری: میزان رضایتمندی بیماران کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی تهران در حدقابل قبول می باشد اما با توجه به وجود نارضایتی در بیماران، اقدامات لازم برای کاهش این مشکل توصیه می شود. کلیدواژه‌ها: رضایتمندی بیمار، عوامل مرتبط، کلینیک دندانپزشکی . وصول مقاله: 12/7/89 اصلاح نهایی: 15/8/89 پذیرش مقاله: 20/9/89
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی بیمار، عوامل مرتبط، کلینیک دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Evaluation of patients’ satisfaction of departments in Islamic Azad University Dental branch, in 2009
چکیده انگلیسی مقاله Evaluation of patients’ satisfaction of departments in Islamic Azad University Dental branch, in 2009 Haji Fattahy F 1 , Rezaie M 2 , Valaie N 3 , Khosravani B 4 , Haraji A 5 , Mehrshadian M 3 1Assistant Professor, Department of oral Diseases, Islamic Azad university,Dental Branch,Tehran,Iran 2 Associate Professor, Department of oral Diseases, Islamic Azad university,Dental Branch,Tehran,Iran 3Faculty member of Islamic Azad university,Dental Branch,Tehran,Ira 4Assistant Professor, Department of orthodontics, Islamic Azad university,Dental Branch,Tehran,Iran 5 Associate Professor, Department of oral&maxillofacial surgery, Islamic Azad university,Dental Branch,Tehran,Iran Abstract Background and Aim: Patient satisfaction is one of the most important factors to improve the quality of educational centers thus increasing patient referral and promote practical training of the students. To now in this faculty no such study has been done, so this research aimed to evaluate patients’ satisfaction from dental care given in different departments of Tehran faculty of dentistry, Islamic Azad University year1387. Materials and Methods : In this cross sectional study 1500 subjects who referred consequently were selected from clinics with the same proportional ratio of patient referral to every clinic. After explanation of project to every subject through interview, satisfaction was estimated by 13 questions about distant way, waiting time, treatment duration ….with a range of 3 options of completely satisfied, relatively satisfied, dissatisfied and ranking of 0, 1, and 2. Total rank less than 1/3 was known as dissatisfied, between 1/3 – 2/3 as relatively satisfied, and higher than 2/3 as satisfied. The role of related factors was subjected to chi-square statistics. Results : 71% of all subjects spoke out satisfaction, 27.5% were relatively satisfied, and 1.5% dissatisfied. The prevalence of dissatisfaction in the population was estimated from 26.7% to 31.3%.The most dissatisfaction was related to removable denture patients:64.7% and the least was in oral surgery clinic :13.5% (p< 0.05).The most dissatisfaction factor was long distance and waiting room ambiance but the least dissatisfaction was about student behavior, hygiene and professors behavior. Conclusion : The satisfaction level of patients in Tehran dental faculty of Islamic Azad University was acceptable but according to presence of dissatisfaction in patients and its consequences, appropriate improvements are recommended. Key words : Patient satisfaction - dental faculty - dental clinic Manuscript submitted: Sep 2010, Revised and acceptance Dec 2010 Corresponding Author : Farnaz Haji Fattahy-Assistant Professor, Dept of Oral Medicine, Islamic Azad University Dental branch . No.4, 10th Neyestan Alley Pasdaran Ave.Tehran, Iran Tel: 09123763452 Email: dr_h_fattahi@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient satisfaction - dental faculty - dental clinic

نویسندگان مقاله فرناز حاجی فتاحی | farnaz haji fattahy
department of oral diseases, islamic azad university,dental branch
گروه بیماریهای دهان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)

مسعود رضایی | masoud rezaie
department of oral diseases, islamic azad university,dental branch
گروه بیماریهای دهان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)

ناصر ولایی | naser valaie
عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)

بهنام خسروانی فرد | behnam khosravani fard
department of orthodontics, islamic azad university,dental branch
دانشیار گروه ارتدنسی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)

افشین حراجی | afshin haraji
department of oral amp;amp;maxillofacial surgery, islamic azad university,dental branch
دانشیار گروه جراحی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)

محسن مهرشادیان | mohsen mehrshadian
3faculty member of islamic azad university,dental branch
عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی (Islamic azad university – dental branch)


نشانی اینترنتی http://www.jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مواد دندانی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات