این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۳، شماره ۴، صفحات ۸۰۵-۸۲۸

عنوان فارسی محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO۲ ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حمل ونقل استان های ایران
چکیده فارسی مقاله "اثرات بازگشتی"، اصطلاحی است که بیان می­کند با بهبود کارایی انرژی، هزینه‌ی واقعی خدمات انرژی در هر واحد کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای خدمات انرژی افزایش می­ یابد. از این­رو، ذخیره بالقوه انرژی و کاهش انتشار CO2 ناشی از بهبود کارایی خنثی می­ شود. هدف اصلی در پژوهش حاضر، محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2  ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حمل­ونقل می‏باشد که برای استان­های ایران در دوره زمانی 1394-1385 در سه مرحله انجام شده است. در ابتدا با استفاده از معادله اسلاتسکی، فرمول محاسباتی اثرات بازگشتی مستقیم CO2استخراج و سپس با برآورد کشش‌های قیمتی و درآمدی تقاضا در بخش حمل ­ونقل، اثرات بازگشتی مستقیم CO2برای 30 استان کشور در یک دوره ده ساله محاسبه شده است. نتایج محاسبات نشان می‏دهد که اثرات بازگشتی به سبب اجرای سیاست حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت سوخت، دارای روند همگرا و نزولی (به‌طور متوسط 51/2 تا 09/1 درصد) بوده است. طبقه­ بندی JEL:  R41, Q41, C23, C51
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Calculation Direct CO2 Rebound Effects from Improving Energy Efficiency in the Transportation Sector of Iran Provinces
چکیده انگلیسی مقاله "Rebound effect" is a term that implies by improving energy efficiency, the real cost energy services per unit decreases and therefore demand increases for energy services. Hence, the potential energy saving and reducing CO2 emissions from improving efficiency will be offset. The main objective in this study is the calculation of direct CO2 rebound effects from improving energy efficiency in the transportation sector, which was conducted for Iran provinces during the period 2006-2015 in three stages; First, by using the Slutsky equation, computational formula direct CO2 rebound effects is extracted, and then with estimated price and income elasticities of demand in the transportation sector, the direct CO2 rebound effects was calculated for the 30 provinces in ten years. The results show that the rebound effects due to the implementation of the elimination of energy subsidies and increasing fuel prices, have a trend convergence and declining effect (on average 2/51 to 1/09 percent). JEL Classification: C51, C23, Q41, R41
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب دل انگیزان |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی

آزاد خانزادی |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی

مریم حیدریان |
دانشجوی دکتری اقتصاد بخش عمومی دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی https://jte.ut.ac.ir/article_68386_d47453fc2e6a2481e8d3945db7cd2a70.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-1044034.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات