این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تحقیقات اقتصادی
، جلد ۵۳، شماره ۴، صفحات ۹۷۱-۹۸۷
عنوان فارسی
اثر بیکاری بر مصرف خانوارهای شاغل
چکیده فارسی مقاله
بیکاری پدیدهای معمول و در عین حال نگران کننده برای اقتصاد کشور است که آسیبهای اجتماعی و اقتصادی زیادی را به همراه دارد. در این مقاله سعی شده یکی از آسیبهای اقتصادی بیکاری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بررسی شود. چنین به نظر میرسد که نه تنها بیکاری بر مصرف خانوارهای بیکار اثر میگذارد، بلکه خانوارهای شاغل را نیز متأثر میکند. به این صورت که بیکاری بهعنوان عامل تغییردهنده انتظارات درآمدی، مصرف خانوارها را تحت تأثیر قرار میدهد. برای بررسی این موضوع، مقاله به تصریح رابطهای برای مصرف بر اساس مبانی نظری اقتصادی پرداخته و ضرایب آن را به کمک دادههای هزینه -درآمد خانوار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران و استفاده از روش دادههای عرضی - طولی زمانی (دادههای پانل) برآورد کرده است. نتایج نشان میدهد خانوارهای شاغل در مواجه با افزایش بیکاری در سطح جامعه، به ازای یک درصد تغییر در نرخ بیکاری، مصرف خود را بهاندازه 1.5% کاهش میدهند. افزون بر این امر، سهم مصرف آنها نیز از مصرف غیرخوراکی به سمت مصرف خوراکی تغییر جهت پیدا میکند. طبقهبندی JEL: D12، D82، J64، D84، C23
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Unemployment on Employed Households
چکیده انگلیسی مقاله
Unemployment is a common but alarming phenomenon in our country's economy that brought about many social and economic problems. The paper attempts to investigate one of the economic harms caused by unemployment that has been less studied. It seems that not only unemployment affects the consumption of unemployed households, but it also affects employed households .in the way that unemployment, as a modifying factor of income expectations, affects household consumption .To study this issue, this article attempted to specify a formula for consumption based on economic theories and estimated its coefficients through using household income-expenditure data provided by the Statistical Center of Iran and employing panel data method. Results indicate that households, in the face of rising unemployment at the community level, reduce their consumption by 1.5% in response to one percent increase in unemployment rate. Moreover, their share of food consumption increase while the share of nonfood expenditures tends to fall. JEL Classification: D12، D82، J64، D84، C23
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نوفرستی |
دانشیار اقتصاد، دانشکدهی اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی
محمود نصیری |
دانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکدهی اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://jte.ut.ac.ir/article_68394_223bf90529013e5c0772ab1c186c8a95.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-1044040.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات