این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۹۵-۱۱۸
عنوان فارسی
تحلیل گفتمان روایی در دو مجموعه داستان قصههای مجید و کُرکهویجی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی گفتمان روایی در دو مجموعه داستان قصههای مجید، نوشتۀ هوشنگ مرادی کرمانی، و کُرکهویجی، نوشتۀ ژول رونار فرانسوی است. با توجه به نظریههای دومینیک منگنو دربارۀ تحلیل گفتمان بر آثار ادبی، پژوهشگران کوشیدهاند با تأکید بر عناصر درونمتنی، مواردی همچون ارتباط میان راوی و روایتشنو، نوع گفته و نیز چندآوایی در روایت را در این دو اثر بررسی کنند. پرداختن به زندگی یک شخصیت نوجوان با الهام از زندگی نویسنده، بهکارگیری زبانی طنزآلود و همچنین واقعگرا، دو اثر را بهنمونههای مناسبی از داستان کودک و نوجوان تبدیل میکند. در این پژوهش تلاش شده است تا با بهرهگیری از نظریۀ تحلیل گفتمان ـ که یکی از شیوههای تحلیل متون ادبی و برخاسته از روشهای ساختارشناسانه و علوم زبانی و انسانی است و بر نقش گفتهپردازان و تعاملی بودن ارتباط میان آنها تأکید دارد ـ نشان دهیم چگونه شیوههای هر نویسنده در روایت داستان و ترسیم موقعیت گفتهپردازی و وضعیت راوی، نوع گفتۀ تولیدی و چندآوایی در روایت، بهتفاوتهای قابل توجه در تولید نوع ادبی دو نویسنده منجر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Narrative Discourse Analysis of Two Short Story Collections; Majid’s Tale and Poil de Carotte
چکیده انگلیسی مقاله
This research aims to conduct a comparative study of the narrative discourse in two short story collections: Ghesehaye Majid by Houshang Moradi Kermani and Poil de Carotte by Jules Renard. By employing Dominique Maingueneau's theories of discourse analysis on literary texts, and by emphasizing the textual components of the two aforementioned collections, instances such as the relationship between the narrator and the narrated, kinds of discourse, and also polyphony in narration have been explored. Dealing with the life of a young adult and including much biographical information from the writers' own lives, the employment of a humorous and realistic language are instances which make these two collections as good instances of the literature of children and young adults. This study has taken advantage from the theories of critical discourse analysis as an approach which analyzes literary texts and stresses the discursive and interactive aspect of communication. As a result, this research shows how the two writers are in fact very different in their narrative technique, the situation of narration and narrator state, the kind of productive discourse and narrative polyphony, which has resulted in a considerably different kind of literary production of the two authors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده علوی | Farideh Alavi
Associate Professor of French Language and Literature- University of Tehran-Tehran –Iran
دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
منیژه قنبری | Manijeh Qanbari
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-16199-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1055140.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات