این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۱۹-۱۴۵
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای میزان درک و تولید جملههای مجهول در کودکان یکزبانۀ فارسیزبان با کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش زبانشناختی درصدد آن است تا توانایی میزان درک و تولید جملههای مجهول در کودکان یکزبانۀ فارسیزبان را با این توانایی در کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسی زبان مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. دستور نقش و ارجاع بهعنوان یکی از نظریههای ارتباطی- شناختی، چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش است که بر پایۀ آن میتوان دو نوع مجهول، شامل مجهول اصلی و مجهول غیرشخصی، را در زبان فارسی شناسایی کرد. در این پژوهش، 18 کودک یکزبانۀ فارسیزبان 5 تا 7 ساله از نظر درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی با 18 کودک دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان 5 تا 7 ساله مقایسه شدهاند. این کودکان بهطور تصادفی از مدارس شهرستانهای تهران و سراب انتخاب شدند. ارزیابی میزان درک و تولید ساخت مجهول بهکمک آزمونهای تصویری انجام شد و دادههای آزمونها توسط نرمافزار اس. پی. اس.اس نسخۀ 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیر مستقل در این پژوهش چندزبانگی و سن، و متغیر وابسته، میزان درک و تولید جملههای مجهول است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که چندزبانگی و سن تأثیر معناداری بر روی درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی ندارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of the Comprehension and Production of Passive Verbs in Persian Monolingual Children with Turkish-Persian Bilingual Children
چکیده انگلیسی مقاله
The present research is a comparative study of the comprehension and production of passive verbs in Persian monolingual children with Turkish-Persian bilingual children. Given the fact that the usage of passive structures in Persian is more often in writing than in speaking and also having in mind that Turkish passive structures are completely different from the ones in Persian, we want to see if Turkish-Persian bilingual children who have grown up with their native language are able to comprehend and produce Persian passive structures. Many researchers working abroad have tested the production and comprehension of passive sentences in children using pictures, puppet shows and films. In Iran, although some researches have been done on passive structures and bilingualism, the production and comprehension of passive sentences by bilingual and monolingual children has not been compared yet. Due to the large number of bilingual people in Iran and the importance of bilingualism in language programming, assessing the effect of bilingualism on using Persian passive structures is important. Theoretical framework of this research is Role and Reference Grammar (RRG) according to which, two kinds of passive structures including main passives and non-personal passives are recognized. In this research, eighteen 5- to-7- year old Persian monolingual children (9 girls and 9 boys) and eighteen 5- to-7- year old Turkish-Persian bilingual children were monitored to see if they produce and comprehend Persian passive structures. These children were selected randomly from the schools of Tehran and Sarab. In order to assess children's comprehension and production of passive sentences, pictorial tests were used. Independent variables in the experiment are multilingualism and age and dependent variables are the comprehension and production of passive sentences. To do the experiment, sentences were made using 16 Persian verbs including: eat, milk, cut, plant, break, wash, kill, cook, write, sew, draw, weave, build, dig, pick, and steal. Afterwards, pictorial cards were drawn showing the action represented by the verb. Tests were organized in 4 parts. The first three tests, analyzing the comprehension and production of main and non-personal passive sentences, are the ones introduced by Demuth (2013). The forth test, a production test, is Manetti's (2013).Analyzing the data using SPSS, version 19, we found out that both bilingual and monolingual children have the ability of comprehending and producing passive structures of Persian language. So, multilingualism and age do not have a significant effect on the comprehension and production of main and non-personal passive verbs. Also the results showed that children most often tend to generalize the voice structure they hear to newly given situations i.e. when they are questioned about a patient (3rd test), they may or may not produce a passive sentence but when they are presented with a model passive structure in one case, the children copy the structure they hear to new situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین رمضانی | Nasrin Ramezani
MA in linguistics, Alzahra University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
آزیتا عباسی | Azita abbasi
Assistant Professor- Linguistics Department-Alzahra University- Tehran- Iran.
استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-21272-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1055141.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات