این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
Journal of Research and Health
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۴۴
عنوان فارسی
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
چکیده پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه ایی مناسب برای اندازه گیری بهزیستی کودکان پیش دبستانی در بین مادران انجام گرفته است . روش تحقیق مطالعه انجام شده ، همبستگی از نوع ابزار سازی و اعتبار سنجی بود . نمونه پژوهش شامل 460 کودک بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ایی تصادفی چندمرحله ایی انتخاب شدند . روشهای بکار گرفته شده شامل بررسی روایی محتوا ، روایی سازه (تحلیل عامل اکتشافی و همبستگی عوامل ) ، روایی ملاکی و پایایی ( همسانی درونی ) با استفاده از نرم افزار آماری spss- 19 بود . در تحلیل عامل اکتشافی پنج بعد بهزیستی شامل ابعاد روانشناختی ، اجتماعی ، شناختی ، آموزشی ، و خانوادگی استخراج شد . همچنین همبستگی معنادار نمرات پرسشنامه بهزیستی کودکان با نمرات پرسشنامه Q-set روایی ملاکی پرسشنامه را تایید کرد . پایایی هر یک از خرده مقیاسهای روانشناختی ، اجتماعی ، شناختی ، آموزشی ، خانوادگی و مقیاس کلی بهزیستی کودکان پیش دبستانی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0 ، 83/0 ، 77/0 ، 70/0 ، 73/0 ، 89/0 بدست آمد . با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت پرسشنامه بهزیستی کودکان پیش دبستانی از اعتبار و پایایی خوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی بهزیستی کودکان پیش دبستانی استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development and validation of preschool children’s well-being questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract This research intends to examine the psychometric properties of the Preschool children well-being questionnaire (PCWQ) amongst mothers. The research method was correlation and validation through developing an instrument and reliability assessment. The sample consisted of 460 child selected by cluster multi-stage random sampling method. Preschool children well-being questionnaire was evaluated in regard to its construct validity (explanatory_factor analysis and internal consistency) , convergent validity , reliability (internal consistency) and Pearson correlation index in the studied group. Data were analyzed through SPSS.19 software. In_explanatory factor analysis, 5 factors of Emotional , Social , Educational , Cognition , and family were_extracted. In addition , this model was found fit with data . Pearson's correlation between (PCWQ) and (Q-set) were respectively confirming their convergent validity.The reliability of the mentioned factors was respectively 0/73,0/83,0/77,0/70,0/73 and 0.89 by calculating Cronbach's alpha. Considering the results of this study,_the Preschool children well-being Questionnaire has good validity and reliability, and can be used for evaluating Preschool children well-being .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکرم دهقانی | akram dehghani
مختار ملک پور | mokhtar malekpoor
احمد عابدی | ahmad abedi
شعله امیری | shole amiri
نشانی اینترنتی
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-545-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربردی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات