این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
Journal of Research and Health
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۳
عنوان فارسی
بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان در نوجوانان دختر دبیرستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: رضایت از زندگی یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد برای هر انسان است که جزء اساسی بهزیستی ذهنی را تشکیل میدهد و عموماً به ارزیابیهای کلی و شناختی یک شخص از زندگی خود اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان (MSLSS) با به کارگیری تحلیل عاملی تاییدی بود. بدین منظور، نمونهای با حجم 307 نفر دانش آموز دختر دبیرستانی به روش نمونهگیری در دسترس از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شدند. برای محاسبه روایی همگرا، همزمان پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن و رضایت عمومی از زندگی نیز اجرا شد. جهت بررسی ساختار عاملی تأییدی مرتبه اول MSLSSاز روش برآورد کمترین مقدار مجذورات وزندار (WLS)و برای ارزیابی کفایت برازش مدل با دادهها از شاخصهای RMR، RMSEA، CFI، AGFI، GFI، 2c، /df2c و 2Dc استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخِ MSLSS بالاتر از 70/0 و در حد رضایتبخشی بود. ساختار عاملی MSLSبا استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که MSLSS با پرسشنامه رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار و با پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن رابطه منفی معنیداری دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا MSLSS است. در نتیجه میتوان گفت ساختار عاملی مرتبه اول پنج عاملی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان برازش بهتری با دادههای مشاهده شده نشان داد. ساختار عاملی تأییدی، اعتبار و روایی MSLSS برای کاربردهای پژوهشی و تشخیصهای بالینی در حد قابل قبول بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان، روایی، پایایی
عنوان انگلیسی
Validity and reliability of the multidimensional student’s life satisfaction scale among Iranian girl students
چکیده انگلیسی مقاله
Life satisfaction is a subjective and unique concept for each person that constitutes an essential component of the subjective well-being. The aim of his study was investigating the psychometric properties of Multidimentional student’s Life Satisfaction Scale (MSLSS) by using confirmatory factor analysis. Sample size of 307 students in Tehran were selected randomly. To calculate the convergent validity of MSLSS, Satisfaction with Life Scale and Body Image Concern Inventory were implemented. Confirmatory factor structure for the first-order approach to MSLSS estimated using weighted least squares (WLS) criteria for assessing the adequacy of the data model with RMR, RMSEA, CFI, AGFI, GFI, 2c, / df2 c and 2 D c used. Cronbach's alpha coefficient of MSLSS was above 0.70 and the limit was satisfactory. Factor structure of the MSLSS after the first time using confirmatory factor analysis was confirmed. Correlation coefficient analysis showed that MSLSS is a significant positive relationship with Satisfaction with Life Scale and significant negative relationship with Body Image Concern Inventory which shows the convergent validity. A single first-order factor structure of MSLSS were better fit with the observed data. Confirmatory factor structure, reliability and validity of the MSLSS for research applications and clinical diagnostics were within acceptable limits
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
مینو پورآوری | minoo pooravari
سمیه صالحی | somaieh salehi
زهرا غمخوارفرد | zahra ghamkhar fard
مرجان پورآوری | marjan pooravari
نشانی اینترنتی
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-781-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربردی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات