این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
Journal of Research and Health
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۱۰-۳۱۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر نیازسنجی بر دیدگاه پدران در خصوص دوران بلوغ پسران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
نوجوانی از مهمترین دوران زندگی هر فرد است و بلوغ یکی از بحرانی ترین پدیده های این دوره است. با توجه به اینکه والدین نقش مهمی در کمک به فرزندان، جهت عبور سالم و ایمن از این مرحله بحرانی دارند و اولین گام در طراحی برنامه آموزشی تأکید بر نیاز سنجی گروه هدف می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نیاز سنجی بر دیدگاه پدران در خصوص دوران بلوغ پسران نوجوان انجام شد.این یک مطالعه نیمه تجربی است. پس از تعیین نیازهای آموزشی پدران در یک مطالعه توصیفی جداگانه، برنامه کارگاه آموزشی یک روزه طراحی شد.تعداد 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. دیدگاه پدران توسط پرسشنامه محقق ساخته درقبل و بعد از مداخله اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS با آزمونهای آماری کای اسکوئر،تی زوجی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که بین میانگین نمره آگاهی و همچنین سطح آگاهی افراد بعد از مداخله نسبت به قبل تفاوت معنی داری وجود داشت(001/0 P< ). بین میانگین نمره قبل و بعد دیدگاه در مورد بهداشت روانی- رفتاری و بهداشت جسمی و جنسی،تفاوت معنی داری دیده شد(001/0 P< ) اما سطح دیدگاه در قبل و بعد تفاوت معنی دار نداشت(4/0 P= ). بر اساس این نتایج برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی می تواند دیدگاه والدین را در مورد دوران بلوغ نوجوانان پسر ارتقاء دهد.این مسئله باعث می شود آنها بهتر بتوانند به فرزندان خود جهت گذر سالم از این مرحله بحرانی کمک کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژگان، نیاز سنجی، پدر، بلوغ، نوجوان
عنوان انگلیسی
The effect of needs assessment-based education on the fathers’ attitude toward puberty period of male adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
adolescence is the most important stage of every individual, and puberty is one of the most critical phenomena of this period. According to the important role of parents in helping children for safe and healthy transition of this stage, and the first step in educational program is need assessment of target group so, this study aimed to determine effect of need assessment-based education on father's attitude toward puberty health in male adolescents. This study is a quasi-experimental and the field trial. After determining fathers’ educational needs by separate descriptive survey, a one-day educational workshop was planned. 30 subjects were randomly selected. Fathers' opinion measured by a researcher-made questionnaire and compared, before and after intervention. The data were analyzed by statistical software SPSS using Chi-square, paired t-test and Wilcoxon. The results indicates that there was a significant difference between total mean score as well as level of knowledge in pre-and post -intervention (P< 0.001). There was a significant difference between total mean score of opinion about psychological-behavioral health and physical and sexual health in pre-and post-intervention (P< 0.001), but level of opinion have no significant difference in before and after intervention (P=0.4). The results showed that needs assessment-based educational program can promote the opinion of parents about puberty period in male adolescents. This makes them better able to help their children for healthy transition of this critical period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Adolescent, Attitude, Health, Needs assessments
نویسندگان مقاله
موسی سجادی | mousa sajjadi
مهدی مشکی | mahdi moshki
عباسعلی عباس نژاد | abas ali abasnezhad
نرجس بحری | narjes bahri
احمد ایزدی طامه | ahmad izadi tameh
نشانی اینترنتی
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربردی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات