این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۸

عنوان فارسی مقایسه تأثیر دو روش گزارشگری ضبط ویدیویی و کارگاه آموزشی بر کیفیت احیای نوزاد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عدم احیاء یا احیای نادرست سبب مرگ نوزاد یا عوارض غیرقابل برگشت برای تمام عمر خواهد شد. بنابراین فراگیری درست احیاء با استفاده از روش‌های مناسب و تمرین مستمر از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف: مقایسه تأثیر دو روش گزارشگری ضبط ویدیویی و کارگاه آموزشی بر کیفیت احیای نوزاد. روش: در این مطالعه نیمه‌تجربی سه‌گروهی، 90 احیای نوزاد در سه گروه گزارشگری، کارگاه آموزشی و شاهد در بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد سال 1392 به وسیله دوربین‌ ضبط شد. در مرحله اول 30 احیای گروه شاهد ضبط شد. در مرحله دوم، تیم احیاء در کارگاه‌های آموزشی احیاء حضور یافتند. در مرحله سوم، تیم احیاء در جلسات گزارشگری شرکت نمودند. بعد از هر یک از مراحل دوم و سوم نیز 30 احیاء ضبط و با استفاده از چک‌لیست ارزیابی کیفیت احیای نوزاد منطبق بر NRP (Neonatal Resuscitation Program) 2011 ارزیابی شد. تحلیل داده‌ها توسط آزمون‌های مجذورکای، آنالیز واریانس یکطرفه و کروسکال‌والیس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11 انجام شد. یافته‌ها: نمره کیفیت احیاء در گروه گزارشگری (1/12±9/40)، نسبت به کارگاه آموزشی (7/11±6/19) و شاهد (9/9±3/14) بیشتر بود (001/0>P). این تفاوت بین گروه‌های «گزارشگری و کارگاه» (001/0>P) و «گزارشگری و شاهد» (001/0>P) معنی‌دار بود؛ ولی بین گروه‌های «کارگاه و شاهد» تفاوت معنی‌دار وجود نداشت (17/0=P). نتیجه‌گیری: برگزاری جلسات گزارشگری احیاءهای ضبط شده، کیفیت احیای نوزاد را بیشتر از روش کارگاه آموزشی ارتقاء می‌بخشد؛ بنابراین، به عنوان یک روش آموزشی جدید برای آموزش احیای نوزاد در مراکز درمانی توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیای نوزاد، کارگاه آموزشی، گزارشگری، ضبط ویدیویی،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effects of Video-assisted Debriefing and Educational Workshops on the Quality of Neonatal Resuscitation
چکیده انگلیسی مقاله Background: Poor neonatal resuscitation can lead to death or irreversible consequences in newborns. Therefore, proper training using suitable techniques and continuous practice are of pivotal importance. Aim: to compare the effects of video-assisted debriefing and educational workshops on the quality of neonatal resuscitation. Methods: In this semi-experimental three-group study, 90 cases of resuscitation were recorded at Omolbanin Hospital of Mashhad, Iran during February 2014-January 2015. The cases were divided into debriefing, educational workshop and control groups. In the first stage, 30 cases of resuscitation were recorded in the control group. In the second stage, the resuscitation team participated in educational workshops, and finally, debriefing classes were held. Thirty cases of resuscitation were recorded and evaluated, using a resuscitation quality assessment checklist, based on Neonatal Resuscitation Program (NRP)-2011. For data analysis, Chi-square, ANOVA and Kruskal-Wallis tests were performed, using SPSS version 11.5. Results: In total, 55 (61.1%) newborns were males and the mean gestational age was 37.2±4.2 weeks. The resuscitation quality score was higher in the debriefing group (40.9±12.1), compared to the workshop (19.6±11.7) and control (14.3±9.9) groups. The difference was significant between debriefing and workshop groups, as well as debriefing and control groups (P< 0.001). However, no significant difference was observed between the control and educational workshop groups (P=0.17) Conclusion: Video-assisted debriefing was more effective in improving neonatal resuscitation, compared to educational workshops. Therefore, this method is recommended for neonatal resuscitation training at hospitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم موسوی | akram mousavi
msc neonatal intensive care nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حمیدرضا بهنام وشانی | hamidreza behnam vashani
evidence based care research centre, department of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محمد حیدرزاده | mohammad heidarzadeh
associate professor of neonatalogy, faculty of medicine, tabriz university of medical science, tabriz, iran
استادیار گروه نوزادان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

جواد ملک زاده | javad malekzadeh
evidence based care research centre, instructor of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_4891.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات