این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۹-۵۰
عنوان فارسی
تأثیر بازیدرمانی گروهی ساختارمند به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه مقدماتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سرطان یکی از بیماریهای مزمن و نادر در کودکان است که با آسیبهای روانشناختی همراه است. به این دلیل، طراحی و اجرای مداخلات کمخطر و کمهزینهای نظیر بازیدرمانی برای کنترل آسیبهای هیجانی این کودکان ضروری است. هدف: تعیین تأثیر بازیدرمانی گروهی ساختارمند به شیوه شناختی ـ رفتاری بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی دوگروهی با طرح پیشآزمون-پسآزمون است. شرکت کنندگان 18 کودک 8 تا 14 ساله مبتلا به سرطان و بستری در بیمارستان فوقتخصصی کودکان دکترشیخ مشهد در سال 1392 بودند؛ که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. کودکان گروه مداخله 10 جلسه 60 دقیقهای بازیدرمانی گروهی را دریافت کردند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) ارزیابی شدند. تحلیل دادهها توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تیمستقل و تیزوجی با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 20 انجام شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن کودکان در دو گروه مداخله و شاهد به ترتیب 4/2±5/10 و 6/1±3/9 سال بود. آزمون تیمستقل نشان داد در مرحله بعد از مداخله، میانگین اضطراب و افسردگی به طور معناداری در گروه مداخله (1/2±7/6) و (2/1±1/8) نسبت به شاهد (1/3±10) و (8/2±2/10) (04/0p<) کاهش داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، بازیدرمانی گروهی ساختارمند به شیوه شناختی- رفتاری میتواند به عنوان راهکاری مؤثربرای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، افسردگی، سرطان، کودکان، بازیدرمانی گروهی،
عنوان انگلیسی
The Effects of Structured Cognitive-Behavioral Group Play Therapy on Anxiety and Depression in Children with Cancer: A Pilot Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Cancer as one of the chronic diseases in children is associated with psychological problems. Utilization of low-risk and cost-effective methods (e.g., play therapy) for controlling emotional distress seems necessary in children. Aim: to determine the effects of structured cognitive-behavioral group play on anxiety and depression in children with cancer. Methods: In this quasi-experimental pretest-posttest study, 18 children (8-14 years old) with cancer, hospitalized at Dr. Sheikh Hospital of Mashhad, were selected via available sampling and were randomly allocated into control and intervention groups in 2014. The intervention group received 10 sessions (60 min) of structured cognitive-behavioral group play therapy. Both groups were assessed by the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) before and after the intervention. For data analysis, covariance analysis, paired t-test and independent t-test were performed, using SPSS version 20. Results: The mean age of the participants was 10.5±2.4 years in the intervention group and 9.3±1.6 years in the control group. Independent t-test showed that anxiety and depression significantly decreased in the intervention group (6.7±2.1 and 8.1±1.2, respectively), compared to the control group (10±3.1 and 10.2±2.8, respectively) after the intervention (P< 0.04). Conclusion: Structured cognitive-behavioral group play therapy could be effective in reducing anxiety and depression in children with cancer.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Depression, Cancer, Children, Group play therapy
نویسندگان مقاله
سید محسن اصغری نکاح | seyed mohsen asghari nekah
assistant professor, departmeant of education, faculty of educational and sciences psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
فریبا کمالی | fariba kamali
ms in clinical psychology, islamic azad university of nishapur, nishapur, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور ، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
فاطمه جانسوز | fatemeh jansouz
ms in clinical psychology, islamic azad university of nishapur, nishapur, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور ، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_4849.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات