این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۷۷-۹۰

عنوان فارسی تأثیر برنامه تحریک تکاملی بر سن تکامل حرکت ظریف در کودکان ۳-۱ ساله مبتلا به سلیاک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کودکان نوپای مبتلا به سلیاک به دلیل محرومیت غذایی و بستری‌های مکرر در معرض تأخیر تکامل هستند؛ اما برنامه و حداقل زمان لازم برای بهبود وضعیت تکامل این کودکان وجود ندارد. هدف: تعیین تأثیر برنامه تحریک تکاملی بر سن تکامل حرکت ظریف در کودکان 3-1 ساله مبتلا به سلیاک. روش: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی در بیمارستان دکترشیخ و قائم(عج) مشهد در سال‌های 94-1393، تأثیر برنامه تحریک تکامل در 50 کودک 3-1 ساله مبتلا به سلیاک در دو گروه مداخله و کنترل ارزیابی شد. تحریک تکامل بر اساس سن تکاملی کودک و موقعیت وی بر روی نقشه طراحی‌شده بر اساس گایدلاین ویرجینیای غربی (West Virginia Early Learning Standards Framework) انجام گرفت. کودک 20 دقیقه تحریک مستقیم و 90 دقیقه تحریک غیرمستقیم به مدت 2 ماه، هر هفته سه جلسه دوساعته دریافت کرد. سن حرکتی ظریف شرکت کنندگان توسط ابزار استاندارد سنجش تکامل شیرخوار و نوپا Development) Bayley Scales of Infant) بلافاصله پس از اتمام مداخله ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS ویرایش 5/11 و آزمون‌های آماری تی‌مستقل، من‌ویتنی و اندازه‌های تکراری تحلیل شد یافته‌ها: میانگین سن کودکان در گروه مداخله 20/4±4/6 ماه و در گروه کنترل 20/9±4/2 ماه بود (69/0p=). میانگین سن تکامل حرکتی ظریف قبل از شروع مداخله در گروه مداخله 7/5±2/18 ماه و در گروه کنترل 1/6±7/19 ماه بود (43/0p=). 2 ماه بعد از اجرای برنامه تحریک تکامل، میانگین سن تکامل حرکتی ظریف در گروه مداخله (7/5±6/24 ماه) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کنترل (0/6±8/20 ماه) بود (04/0p<). نتیجه‌گیری: از برنامه تحریک تکامل حاضر می‌توان برای ارتقائ مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان در معرض تأخیر تکامل مانند کودکان مبتلا به سلیاک استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکامل، تحریک تکامل حرکتی، کودک، سلیاک،

عنوان انگلیسی Effect of Developmental Stimulation on the Fine Motor Development Age of Toddlers with Celiac Disease
چکیده انگلیسی مقاله Background: Toddlers with celiac disease are at risk of developmental delay due to frequent hospitalization and food deprivation. But an appropriate program to improve development of these children does not exist. Aim: Determination of the effect of a developmental stimulation program on development of toddlers’ fine motor skills. Methods: This clinical trial conducted on 50 eligible 1-3 year-olds, who were randomly divided into intervention and control groups (n=25 each). The intervention group received development stimulation based on developmental age, and the toddlers’ position on the map was designed based on West Virginia guideline. The intervention group received three sessions of stimulation each week for two hours (20 minutes direct and 90 minutes indirect stimulation). Bayley Scale of Infant and Toddler Development was completed immediately after the intervention. The gathered data were analyzed performing independent t-test, Mann-Whitney and repeated measures ANOVA tests, using SPSS. Results: The mean age of the intervention and control groups were 20.4±4.6 and 20.9±4.2 months (P=0.69). Before the intervention, the mean age of fine motor development in the intervention and control groups were 18.2±5.7 and 19.7±6.1, respectively (P=0.433). Two months after the intervention, the mean age of fine motor development in the intervention group (24.6±5.7) was significantly higher than the control group (20.8±6) (P< 0.041). Conclusion: Developmental stimulation program can promote fine motor skills of toddlers at risk of developmental delay with celiac disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی جعفری | seyedali jafari
assistant professor of pediatric gastroenterology, school of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار گروه گوارش اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

اکرم رضاییان | akram rezaeian
evidence based care research centre, instructor of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقبقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

الهه غایبی | elahe ghayebie
ms in nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش پرستاری کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهران بیرقی طوسی | mehran beyraghi tossi
associate professor of pediatric neurology, school of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه مغز و اعصاب اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سید رضا مظلوم | seyedreza mazlom
evidence based care research centre, instructor of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقبقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهناز رضایی عسکریه | mahnaz rezaei askarieye
professional doctorate candidate in veterinary, school of veterinary, ferdowsi university, mashhad, iran
دانشجوی دکترای حرفه ای دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_5241.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات