این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی تأثیر برنامه توانمندسازی مادر بر دلبستگی مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تولد نوزاد نارس با بستری و جدایی از خانواده همراه است. بستری نوزاد نیز در ایجاد دلبستگی مادر و نوزاد و کیفیت مراقبتی که توسط مادر به نوزاد داده می‌شود مداخله می‌کند و خطر مشکلات رفتاری تأخیری را افزایش می‌دهد. هدف: تعیین تأثیر برنامه توانمندسازی مادر بر دلبستگی مادر و نوزاد نارس بستری. روش: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی پس‌آزمون، 70 مادر دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد در سال 1393 در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برنامه توانمندسازی یک برنامه آموزشی رفتاری چندمرحله‌ای بود؛ که در هر مرحله، اطلاعات در خصوص نوزادان نارس از طریق کتابچه مصوّر همراه با یک کتاب کار و فایل صوتی به مادران ارایه شد. مادران گروه شاهد طبق سیاست بیمارستان از اطلاع‌رسانی و مراقبت‌های معمول برخوردار بودند. میزان دلبستگی مادر و نوزاد بعد از اجرای مداخله با استفاده از ابزار مشاهده رفتارهای مادر و نوزاد آوانتAvant) ) سنجیده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های مجذورکای و تی‌‌مستقل در نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11 انجام شد. یافته‌ها: میانگین سن مادران 9/5±2/27 سال و میانگین سن جنینی نوزادان 2/2±4/32 هفته بود. میانگین کلی رفتارهای دلبستگی مادران بعد از اجرای مداخله در گروه توانمندسازی (0/8±6/56) و شاهد (7/7±5/39) تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0p<). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه توانمندسازی مادر باعث افزایش میزان دلبستگی مادر و نوزاد نارس شد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برنامه توانمندسازی به منظور ارتقای دلبستگی مادر و نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، دلبستگی، نوزاد نارس،

عنوان انگلیسی The Effect of Mother Empowerment Program on Mothers’ Attachment to their Hospitalized Premature Neonates
چکیده انگلیسی مقاله Background: Birth of a premature neonate is associated with hospital admission and separation from the family. Admission of the neonates intervenes on infant-mother attachment and so adversely affects on the quality of care given by the mother, and subsequently increases the risk of delayed behavioral problems in the children. Aim: To assess the effectiveness of mother empowerment program on the premature infant-mother attachment. Methods: In this randomized clinical trial, 70 mothers of premature infants, admitted to the neonatal intensive care unit (NICU) of Omolbanin hospital of Mashhad in 2014, were divided into of intervention and control groups. The Empowerment program was a multi-step treatment program, in which information about the premature infants was provided to mothers through an illustrated booklet with a workbook and audio file in each step. Mothers in the control group received information and routine care according to the hospital guideline. The mother-infant attachment was measured after the intervention using the maternal and neonatal behaviors Avant tool. Data analysis was performed using chi-square and t-student tests by SPSS software version 11.5. Results:The mean scores of maternal attachment behaviors after the intervention in the empowerment and control groups were (56.62±8.06) and (39.51±7.77), respectively; the difference between the groups was statistically significant (P< 0.001). Conclusion: Our findings revealed that implementation of mother empowerment program increases the mother-premature-infant attachment. Therefore, it is recommended that the empowerment program be routinely utilized to promote the maternal attachment to the premature neonates hospitalized in NICUs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله empowerment, Attachment, Premature Infant

نویسندگان مقاله سهیلا کربندی | soheila karbandi
1. evidence based care research centre, instructor of nursing, department of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

اعظم مومنی زاده | azam momenizadeh
msc neonatal intensive care nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محمد حیدرزاده | mohammad hydarzadeh
associate professor of neonatology, faculty of medicine, tabriz university of medical science, tabriz, iran
استادیار گروه نوزادان دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سیدرضا مظلوم | seyedreza mazlom
evidence based care research center, department of medical-surgical nursing, school of nursing amp;amp; midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محمدحسن حسن زاده | mohammadhasan hasanzadeh
assistant professor of psychology, faculty member of islamic azad university, torbat-e jam, iran
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_4498.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات