این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۲
عنوان فارسی
تأثیر حضور و راهنمایی آموزگار در بالین بر اضطراب کودکان بستری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلالات اضطرابی به عنوان شایعترین طبقه اختلالات روانی شناخته شده است؛ که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد. بدون شک نیاز به آموزش کودک در طول دوره بستری و یا نقاهت وجود دارد؛ تا کودک خود را فعال و پویا احساس کند. هدف: تعیین تأثیر حضور آموزگار بر بالین کودک بستری بر میزان اضطراب کودکان. روش: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود؛ که با تخصیص تصادفی بر روی 50 بیمار بستری در بخش کودکان بیمارستان امامرضا(ع) در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. در گروه آزمون، معلم روزانه برای تدریس بر بالین بیمار حاضر شد. ابزار گردآوری دادهها فرم سنجش اضطراب آشکار کودک بود؛ که هنگام پذیرش و ترخیص با پرسش از کودک تکمیل گردید. دادهها توسط آزمون تیمستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 5/11 تحلیل شد. یافتهها: 32 نفر از گروه مداخله و 31 نفر از گروه کنترل دختر بودند. 18 نفر در گروه مداخله و 14 نفر در گروه کنترل در کلاس سوم مشغول به تحصیل بودند. نمره اضطراب قبل از مطالعه در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. بر اسا س آزمون تیزوجی، میانگین اضطراب گروه آزمون قبل از مطالعه (86/44±44/3) و بعد از مداخله (25/41±29/2) تفاوت آماری معنیداری وجود داشت. نتایج آزمون تیمستقل، بین میانگین نمره اضطراب در گروه آزمون (004/0p<) و کنترل ((53/0p=) بعد از مداخله تفاوت معنیداری نشان داد. نتیجهگیری: میتوان از مزایای حضور معلم به منظور کاهش اضطراب کودکان بستری استفاده نمود و به دنبال آن، مشکلاتی که تحت تأثیر اضطراب ایجاد میشود را کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزگار، بستری در بیمارستان، اضطراب، کودک،
عنوان انگلیسی
The effects of presence and guidance of a teacher on the anxiety of hospitalized children
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Anxiety disorders are the most prevalent class of psychiatric disorders that affect both children and adolescents. There is no doubt that in order for children to feel active, the need for education during their hospitalization period and convalescence exists. Aim: To determine the effect of presence of the teacher on anxiety of hospitalized children Methods: This study was a clinical trial that was conducted on 50 children admitted to pediatric ward of Imam Reza hospital and the children were randomly assigned into experimental and control groups. In the experimental group, teachers were present at children’s bedside for daily education and practices. The data collection tool was a child’s anxiety assessment form, which was completed at the admission and discharge by interviewing the children. Data were analyzed with independent t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficients, using SPSS software version 11.5. Results: 32 patients in the study group and 31 in control group were girls; 18 patients in the study group and 14 patients in the control group were studying in third grade. Prior to the study, anxiety scores between the two groups were not significantly different. Basis on the results of the paired T-test, the anxiety scores of the study group before the intervention (44.86 ± 3.44) and after that (41.25 ± 2.29) were significantly different. The independent t-test results showed a significant difference between the mean anxiety score in the study group (p < 0.004) and control (p = 0.53) after the intervention. Conclusion: the presence of a teacher can be beneficial for decreasing the anxiety levels of hospitalized children and the problems that can occur under the influence of anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teacher, Hospitalization, Anxiety, child
نویسندگان مقاله
طیبه ریحانی | tayebe reyhani
ms in nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of neinat and child, mashhad, iran
مربی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
طیبه پورغزنین | tayebe pourghaznain
mscn., phd student in nursing, faculty member of the school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پرستاری، مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
زهرا موسوی | zahra mousavi
کارشناس پرستاری، بخش اطفال بیمارستان امام رضا ع ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سمانه قربانی | samaneh ghorbani
nms in hospital imam reza; mashhad university of neinat and child, mashhad, iran
کارشناس پرستاری، بخش اطفال بیمارستان امام رضا ع ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_2395.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات