این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه ارتقای سلامت با رویکرد مشارکتی بر میزان فعالیت جسمانی دختران دبستانی دارای اضافه‌وزن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه به دلیل مؤثر نبودن مداخلات در زمینه پیشگیری از اضافه‌وزن در کودکان سنین دبستان، به نظر می‌رسد توجه به رویکرد مشارکتی به منظور پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن آن‌ها ضرورت دارد. هدف: تعیین تأثیر برنامه ارتقای سلامت با رویکرد مشارکتی بر میزان فعالیت جسمانی دختران دارای اضافه‌وزن دبستانی. روش: این مطالعه نیمه‌تجربی که از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دوگروهی است؛ با مشارکت 80 دانش‌آموز دختر که به طور تصادفی انتخاب شدند؛ انجام شد. داده‌ها از طریق چک‌لیست فعالیت ورزشی جمع‌آوری گردید. در گروه آزمون، برنامه ارتقای سلامت در سه مرحله بررسی و شناخت، برنامه‌ریزی حمایتی در طی 8-6 جلسه یک ساعته به مدت 4 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه برای دانش‌آموز، والدین و معلمین)، فعالیت متناسب با شرایط کودک 3 روز در هفته و ارزشیابی به مدت 3 ماه اجرا گردید. میزان فعالیت ورزشی در دو گروه قبل از مداخله و 3 ماه بعد توسط کودک و والدین بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 با آزمون‌های آماری تی‌مستقل، تی‌وابسته و مجذورکای صورت گرفت. یافته‌ها: دو گروه از لحاظ سن کودک، رتبه تولد، سابقه ابتلا به بیماری، نوع تغذیه، سن والدین، تحصیلات، شغل و درآمد، مدت زمان فعالیت ورزشی قبل از مداخله همسان بودند. بعد از مداخله، دو گروه آزمون و شاهد از نظر مدت زمان فعالیت ورزشی اختلاف معناداری داشتند (001/0p<). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه ارتقای سلامت با مشارکت کودک، والدین و اولیای مدرسه می‌تواند مدت زمان فعالیت ورزشی در کودکان دارای اضافه‌وزن را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of health promotion program with collaborative approach on physical activity of overweight school-age girls
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, due to ineffectiveness of interventions in the prevention of obesity in school-age children, collaborative approach in order to prevent and control the obesity seems necessary. Aim: to assess the impact of health promotion programs with collaborative approach on physical activity levels of overweight school-age girls. Methods: This quasi-experimental and pretest/post-test study was conducted among 80 overweight female students which were randomly selected. Data were collected via activity checklist. In the test groups, health promotion programs were administered in 3 stages of assessment, supportive planning and evaluation in 6 to 8 one-hour sessions for four consecutive weeks (2 sessions per week for students, parents and teachers), activities suitable with children’s condition 3 sessions per week, and evaluation for 3 months. Level of children's activity in both groups were evaluated by the child and parents before and 3 months after intervention and analyzed by SPSS software version 16, independent and paired t-tests, and chi-square. Results: Before the intervention, the two groups were similar in terms of age, place of birth, history of disease, nutrition, parental age, education, occupation and income, and duration of exercise. After the intervention, both groups had significant differences in duration of exercise (P< 0.001). Conclusion: Health promotion programs with collaboration of children, parents and teachers could increase exercise duration in overweight children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعیده جعفرزاده | saeedeh jafarzadeh
ms in pediatrics nursing, tarbiat modares university, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری کودکان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیما محمدخان کرمانشاهی | sima mohammad khane kermanshahi
assistant professor of nursing, department of nursing, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابراهیم حاجی زاده | ebrahim hajizadeh
associate professor of biostatistics department, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_3388.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات