این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی متمرکز بر طرحواره‌های شناختی بر بهبود کنش‌وری جنسی دانشجویان متأهل زن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فعالیت جنسی نقشی تعیین‌کننده در سلامت انسان دارد و به نظر می‌رسد که آموزش مهارت‌های جنسی می‌تواند کیفیت رابطه زناشویی را بالا ببرد. هدف: تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های جنسی متمرکز بر طرحواره‌های شناختی بر بهبود کنش‌وری جنسی دانشجویان متأهل زن. روش: این مطالعه نیمه‌تجربی که از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود؛ شامل 28 دانشجوی زن متأهل دانشگاه فردوسی مشهد بود؛ که به صورت تصادفی در دو گروه 14 نفری توزیع شدند. گروه آزمون به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت‌های جنسی قرار گرفتند و میزان کنش‌وری جنسی قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان FSFI اندازه‌گیری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 با آزمون آماری تی‌مستقل صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج آزمون تی‌مستقل نشان داد که بین دو گروه از لحاظ نمره کلی کنش‌وری جنسی و مؤلفه‌های میل جنسی، تحریک روانی، رطوبت، ارگاسم و رضایتمندی جنسی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که نمرات گروه آزمون در تمامی موارد مذکور به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0p<)؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه برای مؤلفه درد جنسی وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های جنسی متمرکز بر طرحواره‌های شناختی، شیوه مؤثری برای بهبود کنش‌وری جنسی می‌باشد؛ پیشنهاد می‌شود در راستای ارتقای روابط زوجین مورد توجه درمانگران بالینی قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های جنسی، طرحواره‌های شناختی، کنش‌وری جنسی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Sexual Education Focused on Cognitive Schemas, on the Improvement of Sexual Functioning among Female Married Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Sexual relationship plays a decisive role in human’s health and it seems that sexual education can enhance the quality of sexual relationship. Aim: Investigating the effectiveness of sexual education focused on cognitive schemas, on the improvement of sexual functioning of female married students. Methods: This research was carried out semi-experimentally and a pretest-posttest designed control group was used. A total of 28 persons were selected and put into two groups. Sexual education was offered to the experimental group for eight 90-minute sessions. In both groups, the degree of sexual functioning was measured and registered before and after intervention using women’s sexual functioning index questionnaire (FSFI), and was analyzed with SPSS version 16 and t-test. Results: T-test results showed significant relationship between the two groups in the overall scores of sexual functioning, sexual desire components, psychological arousal, moisture, orgasm and sexual satisfaction, in a way that in all cases the scores of the experimental group were significantly higher than those of the control group (p< 0.001). However, t-test reported no significant difference between the two groups in terms of sexual pain component Conclusion: The present research demonstrated that sex education with focuse on cognitive schemas was an effective method for improving sexual functioning, and therefore, it is proposed that this matter should be taken into consideration by clinical therapists for enhancing the quality of couples’ relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sex education, cognitive schemas, Sexual functioning

نویسندگان مقاله پریسا ضیایی | parisa ziaee
ma in clinical psychology, department of psychology, school of educational science and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

زهره سپهری شاملو | zohreh sepehri shamlou
assistant professor of psychology, school of educational science and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
assistant professor of psychology, school of educational science and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_2921.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات