این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۰

عنوان فارسی معیارهای حرفه‌ای شدن در پرستاری: تجارب مدرسین پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افزایش نیاز و تقاضای جامعه به پرستار حرفه‌ای و متعهد و ارتقای کیفیت خدمات سبب شده است که حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای عمل کردن مقوله‌ای کلیدی در سیستم‌های بهداشتی درمانی باشد. بنابراین، پردازش به مفهوم حرفه‌ای شدن و تعیین شاخص‌های آن در پرستاری با رویکرد آموزشی و دست‌اندرکاران آن ضروری است. هدف: تبیین معیارهای حرفه‌ای شدن در پرستاری بر اساس تجارب اعضای هیأت علمی. روش: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوی بر روی 28 مدرس پرستاری که دارای بیش از 3 سال سابقه خدمت بودند و تمایل به مشارکت در پژوهش را داشتند، انجام گردید. محیط پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود و انتخاب مشارکت‌کنندگان به صورت هدفمند صورت گرفت. داده‌ها با انجام 3 مصاحبه گروهی و 12 مصاحبه فردی جمع‌آوری گردید. داده­ها بر اساس گام‌های تحلیل محتوی از نوع قراردادی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل تجارب مدرسین، 4 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی حاصل گردید. مضامین اصلی عبارت است از ارتقای توانمندی، اخلاق و تعهد حرفه‌ای، منابع و ساختار، اصلاح جایگاه اجتماعی و همچنین مضامین فرعی عبارت است از توانمندی فردی و توانمندی حرفه‌ای، اخلاق و ارزش‌های انسانی و تعهد و ارزش‌های حرفه‌ای، اصلاح منایع و ساختار آموزشی و سازمانی و همچنین عوامل درونی و بیرونی. نتیجه‌گیری: توجه به آموزش و ارزیابی مداوم دانش و مهارت پرستاری، جایگاه آن در سیستم سلامت و همچنین اجتماعی پرستاری، نقش اساسی در ارتقای توانمندی حرفه‌ای و حرفه‌ای شدن پرستاری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The standards of professionalism in nursing: the nursing instructors’ experiences
چکیده انگلیسی مقاله Background: The increasing need and demand for professional nurses and enhance the quality of professional services is a key issue that has led to professional practice in health systems. Aim: The aim of this study was to explore the standards of nursing professionalism based on faculties' points of view. Methods: Qualitative design in this study was content analysis with purposive sampling. Data were derived from 28 instructors of Bushehr University of Medical Sciences who had over 3 years of work experience and they desired to participate in the study. Data collection was conducted three FGD and 12 individual interviews. The data were analyzed based on steps of conventional content analysis. Results: Data analysis resulted in development offour major themes and eight sub-themes. The main themes included promoting empowerment, ethics and professional commitment, resources and structure, and correction of social status. Sub-themes included individual abilities and professionalism, human values and professional ethics, educational and organizational structure and resources as well as internal and external factors. Conclusion: Attention to education and continuous evaluation of nursing skills and knowledge, position of nursing in health care system and social status of nursing have essential roles in the empowering and enhancing of nursing professionalism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم روانی پور | maryam ravani pour
associate professor of nursing, department of nursing, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

زهره ونکی | zohreh vanaki
associate professor of nursing, department of nursing, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

لیلا افشار | lila afsar
research administrator, school of medical education, shahid beheshti university of medical science, thehran, iran
مدیر پزوهشی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

آزاده عازمیان | azadeh azemian
msc in medical education, school of medical education, shahid beheshti university of medical science, thehran, iran
دانش آموخته کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_2392.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات