این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۹-۳۸
عنوان فارسی
تأثیر آموزش تغذیه برحسب مزاج بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ریفلاکس گاستروازوفاژیال از جمله شایعترین اختلالات مزمن دستگاه گوارش است. آموزش تغییرات تغذیهای به عنوان خط اول مداخلات پرستاری، آسانترین، ارزانترین و مطمئنترین رویکرد درمانی است. هدف: تعیین تأثیر آموزش تغذیه بر حسب مزاج بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری در مراجعهکنندگان به بیمارستان قائم (عج) شهر مشهد. روش: این پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش 60 بیمار مبتلا به ریفلاکس معده به مری مراجعه کننده به بیمارستان قائم(عج) بودند؛ که بر اساس تخصیص تصادفی به دو گروه آموزش تغذیه و کنترل تقسیم شدند. مداخله پس از تعیین مزاج بیماران، شامل برگزاری کلاس آموزش تغذیه متناسب با مزاج تعیین شده به مدت 5/1 ساعت و رعایت رژیم غذایی تا حدامکان به مدت دو هفته بود. ابزارهای پژوهش GERD-HRQL پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده به مری و چکلیست رژیم غذایی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 5/11 و آزمونهای تیمستقل، تیزوجی و آنالیزواریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: با توجه به اینکه بالاتر بودن نمره این پرسشنامه نشاندهنده وضعیت کیفیت زندگی پایینتری میباشد، مقایسهمیانگین نمره کیفیت زندگی دو گروه نشان داد که نمرات کیفیت زندگی در گروه آموزش تغذیه پس از مداخله (22/4 80/8) نسبت به نمره کیفیت زندگی در گروه کنترل پس از مداخله (98/5 53/14) کاهش معنیداری داشته است (001/0p<). نتیجهگیری: در نظرگرفتن مزاج افراد در رژیم غذایی در آموزشهای تغذیهای توسط پرستاران میتواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری نقش بهسزایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Temperament–based diet education on Quality of Life in patients with GERD
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Gastroesophageal reflux disease is one of the most common chronic disorders of the digestive system. Almost anyone experiences heartburn or reflux (the two main symptoms of the disease) in a situation. Nutritional changes education as the first step of nursing intervention is the easiest, cheapest and the safest treatment approach. Aim: The aim of this study was to determine the effect of Temperament–based diet education on Quality of Life in patients with GERD who was admitted to Qaem Hospital in city of Mashhad. Methods: This clinical trial was a pretest/posttest experimental design with control group. A sample of 60 patients with gastroesophageal reflux disease, who had admitted to Qaem hospital from 5th March 2013 to 20th June 2013, was divided into two groups by random assignment. After verifying the patient temperament, the intervention consisted of holding nutrition education classes in accordance with temperament for 1.5 hours and accomplishing the diet as possible for two weeks. Research tools were GasroEsophageal Reflux Syndrome Health Related Quality of Life (GERD-HRQL) questionnaire and performing diet checklist. The data was analyzed by SPSS software version 11.5 and by using Independent T test, Paired T test and ANOVA test. Results: With respect to the higher score of this questionnaire, it was shown to be equal to the lower quality of life situation, comparison of the mean scores difference of quality of life. One-way ANOVA in both groups showed that quality of life scores in education group (8.80 4.22) was significantly lower than the quality of life scores in the control group (14.53 5.98) after an intervention (p< 0.0001). Conclusion: Considering temperament in the diet education by nurses can play an important role in increasing the quality of life in patients with Gastroesophageal Reflux Disease.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید چمنزاری | hamid chamanzari
instructor of nursing, department of medical-surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سیداحمد ثاقبی | seyyed ahmad saqebi
associated professor of urology, chief of traditional iranian medicine school, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار گروه اورولوژی، رئیس دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
خدیجه هراتی | khadije harati
ms in medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناس ارشد آموزش پرستاری گرایش داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سید موسی الرضا حسینی | seyyed musa hoseyni
assistant professor in medical department, school of medical, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نازیلا زرقی | nazila zarqi
instructor of nursing, department of medical-surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سیدرضا مظلوم | seyyed reza mazlum
instructor of nursing, department of medical-surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_2046.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات