این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۱-۵۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مجازی بر پیروی از رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم، یک چالش پراهمیت جهانی محسوب می‌شود. این بیماری مستلزم خودمراقبتی در تمام عمر می‌باشد. تعدیل رژیم غذایی، عنصر حیاتی در مراقبت مبتلایان به دیابت است و آموزش مجازی به منظور بهره بردن بیماران از خدمات آموزشی، یک نیاز است. هدف: تعیین تأثیر آموزش مجازی بر پیروی از رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. روش: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 85 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مرکز بهداشتی شهیدقدسی مشهد انجام شد. واحدهای پژوهش به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. آموزش مجازی طی دو ماه به طول انجامید؛ که قبل و بعد از آن، داده‌ها به وسیله پرسشنامه و نمونه خون جمع‌آوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11و با استفاده از آزمون‌های تی‌زوج، تی‌مستقل، مجذورکای و اندازه‌های مکرر تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از این بود که افزایش معنی‌داری بعد از مداخله از نظر آماری از لحاظ میانگین نمرات پیروی از رژیم غذایی در گروه آموزش مجازی در مقایسه با گروه آموزش معمول مشاهده گردید (05/0p<). میانگین و انحراف معیار هموگلوبین گلیکوزیله در هر دو گروه بعد از مداخله معنی‌دار بود (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های موجود، آموزش مجازی بر پیروی از رژیم غذایی تأثیرات مطلوبی دارد، توصیه می‌شود پرستاران هر چه بیشتر با این نوع آموزش آشنا شوند و از آن جهت آموزش به بیماران استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت نوع2، آموزش مجازی، پیروی از رژیم غذایی،

عنوان انگلیسی An investigation of The Effect of E-learning Education Method on Dietary Regimen in Type 2 Diabetic Patients
چکیده انگلیسی مقاله Background: The diabetes mellitus is a disease with the disability to metabolize carbohydrates. The global prevalence of diabetes has estimated to be 439 million in 2030. Modification to the diet is an important factor in curing diabetes. Virtual learning is an important tool to guarantee the access of all patients to the dietary instructions. Aim: To determine the effect of E-learning education on dietary regimen in type 2 diabetic patients. Methods: This semi-experimental study was conducted on 85 patients suffering from diabetes type-2 admitted to ShahidQodsi health center in Mashhad. They were divided into two groups. Pre-and post-intervention questionnaire data and blood samples were recorded. The data were analyzed using SPSS Ver.11.5. Results: The results showed that after the intervention, there was a significant increase in average value of adherence to the diet in group receiving virtual learning, compared to the group with face-to-face instructions (p< 0.05). The average and df were statistically significant in both groups in terms of glicosyled hemoglobin (p=0.001). Conclusion: Considering the results of the present study, as virtual learning has a significant effect on adherence to the diet and several elements such as facilities, it is recommended for the nurses to get familiar with this type of learning method and instruct the patients in diabetes centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Diabetes type-2, E- learning, Diet adherence

نویسندگان مقاله امیر رضا صالح مقدم | amir reza salehmoghaddam
instructor of nursing, department of management, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

علی خسروی بنجار | ali khosravi bonjar
ms in nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین کریمی | hossein karimi moonaghi
associate professor of nursing, department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسن غلامی | hasan gholami
instructor of nursing, department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_1798.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات