این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۹-۸۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر بسته مراقبتی مبتنی بر شواهد بر تکامل مهارت‌های حرکتی عمومی شیرخواران ساکن در شیرخوارگاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سال اول زندگی مهم‌ترین دوره خارج رحمی تکامل مغزی و نیازمند تحریکات محیطی برای بروز قابلیت‌های تکاملی می‌باشد؛ اما کودکان شیرخوارگاهی به دلیل محرومیت‌های محیطی مکرر، در معرض تأخیر تکاملی قرار دارند. هدف: تعیین تأثیر بسته مراقبتی مبتنی بر شواهد بر تکامل مهارت‌های حرکتی عمومی شیرخواران ساکن شیرخوارگاه. روش: در این کارآزمایی بالینی دوگروهه تصادفی که در شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) مشهد در سال 1392 انجام شد؛ بسته مراقبتی مبتنی بر شواهد ارزیابی شد. 50 کودک 12-1 ماهه شیرخوارگاه به صورت تصادفی در گروه مداخله و کنترل جای گرفتند. بسته مراقبتی برای کودکان گروه مداخله، سه بار در هفته، به مدت 8 هفته اجرا شد. سن تکامل مهارت‌های حرکتی عمومی قبل از مداخله، هفته 6 و 8 مداخله توسط ابزار دنور 2 ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11 و آزمون‌های تی‌مستقل، من‌ویتنی و آزمون اندازه‌های تکراری تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی نمونه پژوهش حاضر 62/14±64/20 هفته بود. 32 درصد دختر و 68 درصد پسر بودند. میانگین سن تکامل مهارت‌های حرکتی عمومی قبل از مداخله در گروه مداخله (9/7±4/21) و گروه کنترل (0/13±8/15)، تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (05/0p>). بعد از 6 هفته اجرای بسته مراقبتی، میانگین سن تکامل مهارت‌های حرکتی عمومی در گروه مداخله (8/10±5/26) نسبت به گروه کنترل (4/11±4/21)، بر اساس آزمون تی‌مستقل افزایش معنی‌داری نشان نداد (115/0p=)؛ اما در هفته 8 مداخله، میانگین سن مهارت‌های حرکتی عمومی در گروه مداخله (5/10±36/29) نسبت به گروه کنترل (4/10±9/22) تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (033/0p<). نتیجه‌گیری: از بسته حاضر می‌توان برای ارتقای مهارت‌های حرکتی عمومی در شیرخواران در معرض خطر تأخیر تکاملی مانند شیرخواران ساکن پرورشگاه‌ها استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکامل، عملکرد مبتنی بر شواهد، شیرخوار، شیرخوارگاه،

عنوان انگلیسی An investigation of the effect of implementation of evidence-based care package on the gross motor development of the foster care infants
چکیده انگلیسی مقاله Background: The first year of life is the most important period of an extra uterine brain development requires environmental stimulation for developmental capabilities expression. Mean while, due to the repeated environmental disparity, nursery children are at great risk of developmental delay. Aim: To determine the effect of an evidence-based care package on infant gross motor development. Methods: In this randomized clinical trial, conducted at Ali Asghar (AS) nursery of Mashhad, an evidence-based care package was utilized. Fifty babies with the age of 12-1 months eligible according to inclusion criterion were randomly divided into the intervention (25 infant) and control (25 infant) groups. Then, the care package was administered for children in the intervention group, three times a week for 8 consecutive weeks (24 sessions, each two hours). Gross motor developmental age of the children was assessed by the Denver-II, before the intervention, 6 and 8 weeks after the intervention. The results were analyzed with SPSS 11.5 software using independent t-test, Mann-Whitney U and repeated measures ANOVA. Results: The mean age of the sample was 20.64 ± 14.62 years and 32% of total were female and 68% male. The average of the gross motor age were 21.4±7.9 and 15.8±13.0 years in the intervention and control groups (P>0.05), respectively. After 6 weeks implementation of the care package, the difference of the mean of the gross motor age between the intervention (26.5±10.8) and control groups (21.4±11.4) was not statistically significant (P=0.115). Two weeks later (8th weeks), the difference of the mean of the gross motor age in the intervention group (29.4±10.5) and control group (22.9±10.3) was statistically significant (P=0.033). Conclusion: Six weeks intervention by this evidence-based care package is not effective on the infant's gross motor development. This effect was determined after 8 weeks of an intervention. This package can be used to improve gross motor skills in infants at risk of developmental delay such as infant sliving inorphanages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Development, Evidence-based practice, Infant, Nurseries

نویسندگان مقاله اکرم رضاییان | akram rezaeian
instructor of nursing, department of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

آرزو نیک نژاد جلالی | arezo niknejad jalali
ms in pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سیدرضا مظلوم | seyedreza mazlom
phd candidate in nursing, department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_1800.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات