این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر اساس «مدل مدیریت متمرکز بر علایم» بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله، آگاهی دیابتی، رفتارهای خودمراقبتی و علایم بیماران دیابتی نوع دو
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کنترل دیابت نیاز به روشهای آموزشی مؤثرتری دارد. آموزش رفتارهای خودمراقبتی یکی از عوامل مهم در کنترل دیابت است. علایم محرک مناسبی برای انجام رفتارهای خودمراقبتی است. هدف: تعیین تأثیر «مدلمدیریت متمرکزبرعلایم» بر رفتارهای خودمراقبتی وکنترل متابولیک بیماران دیابتی نوع دو. روش: در یک مطالعه شبهتجربی، 70 بیمار دیابتی نوع دو به صورت در دسترس انتخاب شدند و با توجه به روزهای مراجعه افراد (زوج و فرد) به درمانگاه دیابت در سال 1389به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. خصوصیات فردی، میزان آگاهی، رفتارهای خودمراقبتی، دفعات تجربه علایم بیماران با استفاده از پرسشنامه و میزان هموگلوبین گلیکوزیله آنان تعیین شد. گروه مداخله 4-3 جلسه آموزش انفرادی در مورد نحوه شناسایی علایم، علت بروز، روشهای کنترل علایم با انجام رفتارهای خودمراقبتی دریافت نمودند. گروه کنترل آموزشهای معمول را دریافت کردند. متغیرها سه ماه بعد، مجدداً برای 60 بیمار اندازهگیری شد. دادهها توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 15 و STATA و آزمونهای تیزوجی، مجذورکای، فیشر، کوواریانس، کروسکالوالیس و مدلعمومی خطی تحلیل شد. یافتهها: پس از مداخله، میانگین آگاهی (001/0p<) و رفتارهای تغذیهای (02/0p<) در گروه مداخله افزایش معنیداری داشت. علایم مربوط به بالا و پایین بودن قندخون (02/0p< و 02/0p). نتیجهگیری: با توجه به تأثیرات مثبت، مدل مدیریت متمرکز بر علایم برای آموزش بیماران دیابتی توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بهداشت، دیابت نوع دو، مدل متمرکز بر علایم،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effect of using Symptom Focused Management Model (SFMM) on the amount of HbA1c, knowledge, and self care behavior of type 2 diabetes patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Diabetes control needs more effective educational programs. Self-care education is an important factor in diabetes control. It seems that the symptoms can be the proper stimulus for the direction toward self-care. Aim: To evaluate the effects of the using SFMM on HbA1c, knowledge, self care practices, and symptoms of type2 diabetic patients. Methods: Seventy type 2 diabetic patients were randomly assigned to the intervention and control groups. Data was assessed using four-part questionnaire, diabetic knowledge, self-care practices and symptoms of patients. HbA1c was also measured. The subjects in the intervention group received 3-4 individual educational sessions, which lasted 60-90 minutes. The educational sessions were focused on the self-management behaviors. The subjects in the control group received routine educations. After 3 months, the above mentioned variables were measured again. Data was analyzed with SPSS 15.0 and STATA using paired T-tests, GLM, fisher-test, and covariance. Results: The finding presented in this study showed a decrease in HbA1c levels in the experimental group, however, this decrease did not reach statistical significance (P=0/06). There was a significant increase in the knowledge of diabetes (P< 0/001) and self-care practices such as diet (P=0/02). The intervention group experienced a decrease in hyperglycemia and hypoglycemia symptoms (P=0/02, nP=0/02). However, no statistical differences were observed in foot-care (P=0/56), physical activity (P=0/3), blood glucose control (P=0/4), and medication (P=0/35) self-care practices. The differences in frequency of sensational symptoms (P=0/33), and other symptoms of patients between two groups were not significant (P=0/12). Conclusion: The results showed that application of this model (SFMM) is effective in the education of type 2 diabetes. In addition, this model suggested the need for designing educational programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهوش صلصالی | mahvash salsali
full professor nursing, departman of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حمید صالحی | hamid salehi
instructor of nursing, departman of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
مربی گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
هایده نکته دان | hydeh noktehdan
instructor of nursing, departman of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مصطفی حسینی | mostafa hoseini
associate professor of medical statistics, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محسن خوش نیت نیکو | mohsen khoshniyat nikoo
associate professor of endocrinology, endocrinology and metabolism research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه غدد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید میثم ابراهیمی | seyedmeisam ebrahimi
instructor of nursing, department of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, alborz university of medical sciences, karaj, iran
مربی گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_1064.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات